המרכז לפדגוגיה ביקורתית
התוכנית לצדק חברתי, סביבתי וחינוך לשלום - סמינר הקיבוצים
דף הבית
בלוג
שיח סימנים ארוע פתיחה
המרכז לפדגוגיה ביקורתית
זכויות עבודה של בני נוער
תכנית חינוך לצדק חברתי
קורסים
התנסות בהוראה - פדגוגיה ביקורתית שנה א'
מבוא לסוציולוגיה
תנועות לשינוי חברתי
זכויות אדם
זכויות הילד/ה
מחשבת החינוך
מבוא לחינוך מיוחד
התנסות בהוראה - פדגוגיה ביקורתית שנה ב'
כלכלה חברתית
פדגוגיה של כלכלה חברתית
מבוא לפסיכולוגיה במבט ביקורתי
חינוך לשלום
התנסות בהוראה - פדגוגיה ביקורתית שנה ג'
קורס לצדק סביבתי
פמיניזם
זכות הצבעה לנשים
זכות הצבעה לנשים ברחבי העולם
קורס מתקדם בפדגוגיה ביקורתית פמיניסטית
פורום שנה ג'
שפת סימנים
חינוך ערבי
התכנית במדיה
28.9.05 כתבה בעתון הארץ
כתבה בג'רוסלם פוסט 1.9.05
כתבה בעתון הארץ יוני 2006
ספורים שנכתבו על ידי סטודנטים
גברת ומר ואנטנת הסלולר-עמיחי גל
מהמחוך לסרבל- נתלי גינדס
טקס הבונה - נירה זריה
יום הולדת - נעם מימון בצלאל
הפנתרים השחורים - ענת גורדצקי
הפנתרים מקרחת היער "מוסררה"
פעילויות וארועים של התוכנית לצדק חברתי
עבודת אנימציה משותפת של סטודנטיות קורס אומנות וחבר
ספרית הבית
מאמרים
מושגים מרכזיים בפדגוגיה ביקורתית
שוויון הזדמנויות בחינוך - המקרה של החרשים
יחסי הורים בית ספר נקודת מבט ביקורתית
הויכוח על שיטות הוראת הקריאה
מיליטריזם בחינוך - מבוא
הוראת ספר יהושע והכיבוש
מכבסת המילים הגדולה - תגובה לדו"ח דוברת
זריחות - תכנית הקנית הקריאה לנער ערבי מונשר
גבר, אישה, מלחמה ושלום
מה מגולגל במגילה, פורים בראיה בקורתית
מדוע נשים עוסקות בזנות?
קשירת כף רגל נשים בסין
תעשיית המין בישראל כפי שמשתקף באינטרנט
מרד הנשים
גישות לחינוך מתמטי בחינוך הביקורתי
פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית לילדות וילדים
ספור חנוכה
ג'וליה ולונה ספור אמיתי על אשה אמיצה
סדר טו בשבט
הויכוח הגדול של פורים
סודות בהגדה
ספור הגבורה של העם הדני
תכניות לימודים והפעלות
שוויון בין המינים בגיל הרך
הקדמה - רציונל התכנית
מרחב הגן
ספרות ילדים
דמוי גוף
מעורבות הורים
פרסומות
כשאגדל אהיה
מרחב החצר
חגים וחגיגות
השבת
רציונל והפעלות של תכנית "זריחות"
הפעלות בנושא זהות מגדר וחינוך לשלום
מתמטיקה וכלכלה חברתית
קו העוני
עניים, עשירים ומה שבאמצע
קישורים
אתרים של פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית
שותפים לעשית המרכז לפדגוגיה ביקורתית
ארגונים ותנועות לשינוי חברתי
מצגות
סטטיסטיקות של אי שיויון בדגלי העולם
היסטוריה של אנשים עם מוגבלויות
צוות
חגית גור זיו
גל הרמט
גליה זלמנסון לוי
פורום
יצירת קשר
English
You are here >
ספרית הבית
>
תכניות לימודים והפעלות
>
מתמטיקה וכלכלה חברתית
>
קו העוני
Enter Title
שם הפעילות: קו העוני
שכבת גיל:
כיתה ו' (?)
מטרות הפעילות:
1. הכרות עם המדד של קו עוני והתייחסות ביקורתית אליו
2. הכרות עם נתונים מספרים של ממדי העוני בישראל
3. הכרות עם מקורות מידע לנתונים
נושאים מתמטים:
חציון, ממוצע, סוגי מדדים.
מושגים ונושאים חברתיים כלכלים:
קו עוני, (הכנסה חציונית), דו"ח העוני.
משך הפעילות:
שני שעורים (כשעתיים).
ציוד וחומרי עזר דרושים:
עיתונים וכתבות העוסקות בעוני, מספרים, טושים.
מקורות:
מרכז אדוה – נייר פרסום קו העוני.
נתוני המוסד לביטוח לאומי.
רוני סומק, קו העוני, מתוך גן עדן לאורז, הוצאת זמורה ביתן 1996.
תיאור הפעילות:
1. פעילות מקדימה: אסוף מידע על עוני מעיתונים ואינטרנט.
ניתן להביא לכיתה או לבקש מהתלמידים שיחפשו בעצמם נתונים וכתבות שמדברות על עוני. התלמידים יעברו על הכתבות השונות, יחפשו נתונים מספרים, ימיינו את הנתונים לפי קריטריונים שונים, כגון: צורת ההצגה - גרף, טבלה, נתונים מספרים, אחוזים, למה מתייחס הנתון וכדומה.
2. דיון ובירור מושגים מרכזיים: מיהו עני?
הצגת השאלה ודיון בעקבות התשובות של התלמידים.
אפשר לחדד ע"י הצגת השאלות הבאות: מה המשמעות של להיות עני? איך קובעים מיהו עני? האם הם מכירים את ההגדרה המקובלת בישראל? מה דעתם על ההגדרה?
שאלות נוספות: מי קובע את ההגדרה בישראל? לשם מה בכלל צריך הגדרה של קו עוני?
נקודה למחשבה אותה אפשר להציג לתלמידים: האם ישנו גם קו עושר? האם כדאי לצור מדד כזה?
הגדרת עני בישראל:
עני הוא מי שרמת ההכנסה שלו שווה או נמוכה מקו העוני.
מהו קו העוני?
בישראל, קו העוני מוגדר להיות חצי מההכנסה החציונית.
1
מהי הכנסה חציונית?
זה הסכום שמחלק את אוכלוסיית ישראל לשני חלקים שווים: מחצית האוכלוסיה שהכנסתה גבוהה מסכום זה, ומחצית האוכלוסייה שהכנסתה נמוכה מסכום זה.
מי קובע את קו העוני?
אין חוק שקובע את קו העוני. קו העוני נקבע על ידי המוסד לביטוח לאומי.
דו"ח העוני:
פעם בשנה מפרסם המוסד לביטוח לאומי דו"ח על היקף המשפחות המצויות מתחת לקו העוני. דו"ח זה הוא מקור המידע העיקרי על עניים בישראל.
מטרת קו העוני:
קו העוני הוא מדד המשמש להערכת המדיניות החברתית-כלכלית. הוא משמש לחישוב מספר העניים (תחולת העוני), השוואה לאורך שנים, השוואה בין מדינות.
המדיניות החברתית כלכלית יוצרת עוני וקו העוני בא להתריע על כך. המדיניות יוצרת גם עושר, אך הממשלה והעשירים אינם מעוניינים להסב תשומת לב ציבורית לכך.
3. נתונים מספרים: כמה עניים יש בישראל? היכן בישראל יש שיעור גבוה של עניים?
המורה יכולה להציג נתונים או לבקש מהתלמידים לחפש את הנתונים.
ניתן למצוא נתונים בפרסומים של המוסד לביטוח לאומי.
http://www.btl.gov.il/NR/exeres/6D538634-FFC7-4CF2-84C8-F3513B0B9C98.htm
ב-2006 היו בישראל: 404,000 משפחות עניות, שבהן 1,649,800 נפשות עניות, ובתוכן 796,100 ילדים עניים.
בישראל ישנו שיעור גבוה של עניים:
·
ביישובים ערבים
·
במשפחות מרובות ילדים
·
בקרב קשישים
·
בקרב נכים ובעלי מוגבלויות
·
בקרב משפחות חד הוריות
·
בגליל ובנגב, במרכז הארץ – בשכונות "דרומיות" ובריכוזי חרדים כמו ירושלים ובני ברק.
ניתן גם להציג שאלות מתמטיות כגון:
i.
ב-2006 היו בישראל: 404,000 משפחות עניות. מספר זה מהוה 20% מסך המשפחת בישראל. כמה משפחות בישראל?
ii.
השלימו את המשפט: על סמך נתוני המוסד לביטוח לאומי, נמצא כי בשנת 2006 משפחה אחת מתוך כל _________ משפחות היא ענייה.
iii.
ביישובים מבוססים מאד (ואולי גם עניים מאד?) אפשר לשאול האם האם לדעתם היחס שתואר בסעיפים הקודמים קיים גם ביישוב שלהם. ומפה לדבר על מדגם מייצג ומצדגם לא מייצג.
4. קביעת מדד העוני: אלו דרכים אחרות ניתן להציע למדידת קו העוני? מה ההבדלים וההשלכות של מדדים שונים? האם ניתן לקבוע איזה מדד טוב יותר?
התלמידים יענו על השאלה הבאה באופן עצמאי ולאחר מכן יקיימו דיון משותף.
שאלה: במדינה הקטנה "ממון ושמחה" גרים 1000 אנשים. הטבלה הבאה מתארת את ההכנסות של המשפחות:
הכנסה (זוזים)
מס' האנשים
2000
50
3000
150
5000
400
7000
150
10000
100
12000
80
15000
55
35000
10
50000
5
1.
מה ההכנסה החציונית במדינה "ממון ושמחה"?
2.
מה ההכנסה הממוצעת במדינה "ממון ושמחה"?
3.
כמה אנשים הם בעלי הכנסה קטנה או שווה ל-3000 זוזים?
4.
קו העוני מוגדר להיות חצי מההכנסה החציונית. מהו קו העוני במדינה "ממון ושמחה"? כמה אנשים עניים ישנם במדינה?
5.
אם נגדיר את קו העוני להיות חצי מההכנסה הממוצעת, מה יהיה קו העוני? מה יהיה מספר האנשים העניים במדינה?
6.
איזו משמעות יש לכך שבסעיפים הקודמים התקבלו תשובות שונות?
7.
נסו לקבוע מה היתרון ומה החסרון העיקרי של כל אחד מהמדדים שהוצגו לחישוב מספר העניים.
הגדרת קו עוני
יתרון עיקרי
חסרון עיקרי
סף מסוים וקבוע (בדוגמה: 4000)
חצי מההכנסה החציונית
חצי מההכנסה הממוצעת
חסרונות משותפים לכל המדדים:
·
שרירותיות הקו, גם אלו שחיים מעט מעל קו העוני מצבם לא טוב.
·
משך העוני:
קו העוני בוחן נקודת זמן אחת ואינו מספק מידע עד כמה העוני הוא תופעה חולפת או מתמשכת.
·
סף מסוים וקבוע הוא מדד אבסולוטי, שני המדדים האחרים: יחסים.
·
חסרון של מדד יחסי: גם אם תהיה תוספת להכנסה של כל אדם, כמות העניים לא תשתנה.
·
חציון: אינו רגיש לערכי קצה.
·
בחברה בה רוב האנשים מרויחים מעט, אבל יש מיעוט שמרויח הרבה, ההכנסה הממוצעת גבוהה משמעותית מההכנסה החציונית. לכן מספר העניים ביחס להכנסה ממוצעת גבוה יותר לעומת מספר ענייים ביחס להכנסה חציונית.
5. סכום
התלמידים יסכמו מה למדו מהפעילות, האם יש להם שאלות נוספות שלא נשאלו, או שאלות שלא קבלו מענה. האם נתקלו בקושי מתמטי.
ניתן להציג את השיר קו העוני מאת רוני סומק ולשאול כיצד הוא מתקשר לפעילות.
קו העוני
/ רוני סומק
כאילו אפשר למתוח קו ולומר: מתחתיו העוני.
הנה הלחם שבצבעי איפור זולים
נהיה שחור
והזיתים בצלחת קטנה
על מפת השולחן.
באויר, עפו יונים במטס הצדעה
לצלילי הפעמון שביד מוכר הנפט בעגלה האדומה,
והיה גם קול הנחיתה של מגפי הגומי באדמה הבוצית.
הייתי ילד, בבית שקראו לו צריף,
בשכונה שאמרו עליה מעברה.
הקו היחיד שראיתי היה קו האופק ומתחתיו הכל נראה
עוני.
1
ההגדרה המדויקת של קו העוני בישראל כוללת שני מרכיבים
נוספים
: 1.
חצי
מההכנסה הפנויה החציונית
, 2.
ההכנסה הפנויה משקוללת על פי מספר הנפשות במשק הבית
.
לצורך פשטות הדיון הושמטו
חלקים אלו מההגדרה שהוצגה פה
.
פרויקט של אינטל - חשיפת "בעיית העוני" (המרכאותבמקור) במסגרת שעורי מתמטיקה
Navigation
דף הבית
בלוג
שיח סימנים ארוע פתיחה
המרכז לפדגוגיה ביקורתית
זכויות עבודה של בני נוער
תכנית חינוך לצדק חברתי
קורסים
התנסות בהוראה - פדגוגיה ביקורתית שנה א'
מבוא לסוציולוגיה
תנועות לשינוי חברתי
זכויות אדם
זכויות הילד/ה
מחשבת החינוך
מבוא לחינוך מיוחד
התנסות בהוראה - פדגוגיה ביקורתית שנה ב'
כלכלה חברתית
פדגוגיה של כלכלה חברתית
מבוא לפסיכולוגיה במבט ביקורתי
חינוך לשלום
התנסות בהוראה - פדגוגיה ביקורתית שנה ג'
קורס לצדק סביבתי
פמיניזם
זכות הצבעה לנשים
זכות הצבעה לנשים ברחבי העולם
קורס מתקדם בפדגוגיה ביקורתית פמיניסטית
פורום שנה ג'
שפת סימנים
חינוך ערבי
התכנית במדיה
28.9.05 כתבה בעתון הארץ
כתבה בג'רוסלם פוסט 1.9.05
כתבה בעתון הארץ יוני 2006
ספורים שנכתבו על ידי סטודנטים
גברת ומר ואנטנת הסלולר-עמיחי גל
מהמחוך לסרבל- נתלי גינדס
טקס הבונה - נירה זריה
יום הולדת - נעם מימון בצלאל
הפנתרים השחורים - ענת גורדצקי
הפנתרים מקרחת היער "מוסררה"
פעילויות וארועים של התוכנית לצדק חברתי
עבודת אנימציה משותפת של סטודנטיות קורס אומנות וחבר
ספרית הבית
מאמרים
מושגים מרכזיים בפדגוגיה ביקורתית
שוויון הזדמנויות בחינוך - המקרה של החרשים
יחסי הורים בית ספר נקודת מבט ביקורתית
הויכוח על שיטות הוראת הקריאה
מיליטריזם בחינוך - מבוא
הוראת ספר יהושע והכיבוש
מכבסת המילים הגדולה - תגובה לדו"ח דוברת
זריחות - תכנית הקנית הקריאה לנער ערבי מונשר
גבר, אישה, מלחמה ושלום
מה מגולגל במגילה, פורים בראיה בקורתית
מדוע נשים עוסקות בזנות?
קשירת כף רגל נשים בסין
תעשיית המין בישראל כפי שמשתקף באינטרנט
מרד הנשים
גישות לחינוך מתמטי בחינוך הביקורתי
פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית לילדות וילדים
ספור חנוכה
ג'וליה ולונה ספור אמיתי על אשה אמיצה
סדר טו בשבט
הויכוח הגדול של פורים
סודות בהגדה
ספור הגבורה של העם הדני
תכניות לימודים והפעלות
שוויון בין המינים בגיל הרך
הקדמה - רציונל התכנית
מרחב הגן
ספרות ילדים
דמוי גוף
מעורבות הורים
פרסומות
כשאגדל אהיה
מרחב החצר
חגים וחגיגות
השבת
רציונל והפעלות של תכנית "זריחות"
הפעלות בנושא זהות מגדר וחינוך לשלום
מתמטיקה וכלכלה חברתית
קו העוני
עניים, עשירים ומה שבאמצע
קישורים
אתרים של פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית
שותפים לעשית המרכז לפדגוגיה ביקורתית
ארגונים ותנועות לשינוי חברתי
מצגות
סטטיסטיקות של אי שיויון בדגלי העולם
היסטוריה של אנשים עם מוגבלויות
צוות
חגית גור זיו
גל הרמט
גליה זלמנסון לוי
פורום
יצירת קשר
English
Login
Register