משרד החינוך - הממונה על שוויון בין המינים- המרכז לפדגוגיה ביקורתית תכנית לשוויון בין המינים לגיל הרך,
כתיבה: חגית גור, רלה מזלי עריכה גליה לוי זלמנסון
להורים תפקיד מרכזי ולפעמים מכריע בהבניית תודעת המגדר של ילדיהם. כאשר אנו רוצים להניע שינוי בתחום של שוויון בין המינים, ההידברות עם ההורים היא מרכיב רב-חשיבות. נושאים הקשורים בשוויון בין המינים כמו: זהות מינית או זהות מגדרית וחוסר שוויון בין נשים לגברים, נדונים בהרחבה בשנים האחרונות בתקשורת, באקדמיה, בחינוך, בעולם העסקי, ברשות המחוקקת, בבתי המשפט ובבתים רבים. אלה נושאים "חמים", אקטואליים, ורלבנטיים לחיי ההורים הן בהורות שלהם והן כאזרחים ואזרחיות בחברה הישראלית.
חשיבות הדיון ומטרותיו - אנחנו רואות חשיבות רבה לדיון בין גננות לבין הורי הילדים בגן בנושאים ערכיים בכלל ובנושא שוויון בין המינים בפרט. דיון כזה אינו מחייב הסכמה בין ההורים לגננת ובין ההורים לבין עצמם, אלא חשיפה, דיון וחשיבה משותפת. מטרתו היא לעורר שאלות, ליצור דיאלוג, ולחשוף את ההורים כמו גם את הילדים לסוגיות חברתיות חשובות, ולעמדות אפשריות. דיון כזה עשוי גם לעזור ביצירת קשר, עניין משותף ושיתוף פעולה בין הגננת להורים. הוא תורם להפיכת הגן לרלבנטי ומעניין להורים, והגברת המעורבות שלהם בנעשה בו. מטרת ההתדיינות עם ההורים בנושא זה היא חשיפה לדילמות ולנקודות מבט שונות. אין צורך להגיע להסכמה אלא להבהרה של הבעייתיות הכרוכה בשאלות המועלות. בדיון בשאלות של זהויות מגדר ושוויון בין המינים, הגננת יכולה למצוא את עצמה ואת ההורים לעיתים בהסכמה לעיתים בחילוקי דעות ולעיתים בהתלבטות משותפת, היא יכולה להיות רגישה, מקבלת את העמדות השונות ומכילה אותם גם אם עמדותיה שונות. המטרה היא להאיר נקודות ראיה שונות, לעורר לחשיבה מחודשת על תפקידי המגדר המסורתיים ולחפש אפשרויות חדשות לפתוח אופקים רחבי הזדמנויות לכל הילדים.
ההורים בדיון - הורים מעונינים בדרך כלל לנהוג לפי טובת הילדה או הילד שלהם. חשוב לחשוף אותם לניתוח פמיניסטי של מגדר, המבהיר שפיתוח זהות מגדרית סטריאוטיפית פוגע למעשה בילדה או בילד שלהם ובולם את הפוטנציאל שלו/ה למגוון הרבה יותר עשיר של פעילויות ותחומי עניין. חשוב לפתח אצל הורים מודעות לדרך שבה מונצחים אי-שוויון וקיפוח באמצעות פיתוח מגביל ומדכא של זהויות מגדר. הורים רבים מוטרדים במידה זו או אחרת מהתפתחות הזהות המינית של ילדיהם. דיון מהסוג המוצע יאפשר להם להציג שאלות שמטרידות אותם, כמו: "האם ילד שמשחק בבובות מגלה בכך נטייה עתידית להומוסקסואליות?" המידע שיוצע להורים בתגובה לשאלות אמיתיות שמטרידות אותם, עשוי גם לפעול נגד דעות קדומות וסוגי גזענות הרווחים בחברה.
הגננת בדיון - תפקיד הגננת הוא להביא את הנושא לדיון, לידע את ההורים על הנעשה בגן. היא אינה צריכה לעסוק בשכנוע ההורים אלא ביצירת זמן ומקום להתדיינות וחשיבה משותפת על שוויון בין המינים. החשיפה לעמדות שונות ודעות שונות של ההורים תעורר את מורכבות הנושא והצורך לשנוי.
חששות משותפים מהדיון - לעיתים קיים חשש הדדי מדיון הכרוך בהתייצבות – מפורשת או מובלעת – לצד עמדה ערכית. חשש כזה מצד הגננת נובע אולי מהאפשרות של ביקורת מצד ההורים או מתחושה של היעדר כלים מתאימים להנחית קבוצות, ומצד ההורים נובע המאפשרות הדיון ערכי עם הגננת של ילדיהם עלול להעמיד אותם בדילמות שאינן קשורות להורות שלהם בגן וליחסים עם הגננת כהורים.
גורדון, , הורות יעילה, יבנה תל אביב 1995. אבני,ד. בין מורים להורים: מפגשנים מהסוג ההורי, הד החינוך ספטמבר, 1997. עמ 16-17. אברהמי-עינת, יהודית, הוא והיא בכתה, 1989. עמ' 21-34. ברוך, מירי, ספרות פמיניסטית לילדים, מתוך אל תנשקי לצפרדע, ידיעות אחרונות 1998, עמי 97-107. מצא מין את שווונו, מקראה לעובדי הוראה, משרד החינוך והתרבות 1996. ארד צילה - זיידן נורית (עורכות), "עבודה עם הורים-משחקיה", "עבודה קהילתית וקשר עם הורים", הדים, לקח יזמות. ו', משרד החינוך והתרבות, לשכת מחוז הדרום, תשל"ט, עמ' 76-80, 94-98. אתגרים, לקט יזמות חינוכיות. "אסיפת הורים אחרת", חינוך חברתי, משרד החינוך והתרבות, מחוז ת"א, תשמ"ח. עמ' 68-70. גבריאלי, יעל. "שיתוף הורים בקידום הילד להבנת הנשמע והנקרא", הד הגן, מ"ח, ב' אדר תשמ"ד. הרפז, ירדנה. "בית ספר קהילתי, התפתחותו של רעיון", החברה למרכזי תרבות וספורט, ג'וינט ישראל, 1986. חיטוב, משה. "בית ספר קהילתי: עקרונות, מגמות ודרכי הפעלה", דפים, משרד החינוך והתרבות, חוב' 8, תשמ"ט. נוי, בלהה. שיתוף הורים בעבודה החינוכית בביה"ס, משרד החינוך והתרבות, ביה"ס לעובדי הוראה בכירים ע"ש עמנואל יפה, ירושלים, תשמ"ד. ניר-יניב, נחמה. הורים ומחנכים, ת"א: יבנה, 1975. 88 עמ'. ניר-יניב, נחמה (ד"ר). "עשור לקדמ"ה", אושיות, 4, תשמ"ב. עמ' 39-46. ניר-יניב, נחמה (ד"ר). "עשור לקדמ"ה", בתוך: יסודות החינוך לגיל הרך מנקודת ראות בינלאומית, משרד החינוך, הועדה לחינוך קדם-יסודי, תשמ"ט. עמ' 204-209. עמית, חיים, הורים כבני אדם : להיות הורים שטוב להם, ספרית פועלים, תל-אביב תשנ"ח 1997 פרידמן, נ. בית הספר כקהילה של שותפים, אפרומלי: במה לסוגיות חינוך, חברה ומנהיגות, יוני, 1998, פרידמן יצחק, אורית בנדס - יעקב, קונפליקט ומשבר, הורים אל מול הממסד החינוכי, מכון הנרייטה סאלד, 1990. רוזן, שרה. "תקשורת יעילה בין מורים והורים", בתוך: היועץ החינוכי, שפי, המזכירות הפדגוגית, ירושלים, תשמ"ה. שיינר, רות. "יצירתיות בעבודה עם הורים וילדים", הד הגן, מ"ג, תשל"ט, 170-175.
- להציע נושאים להציע נושאים ודגמים לדיון עם ההורים על שוויון בין המינים. - לעודד יישום העיקרון והכלי הדמוקרטי של דיון פומבי. - לזמן חידוד עמדות בנושא של זהויות מגדר. - לחשוף הורים וילדים לאלטרנטיבה למציאות הקיימת תוך הצגת אופציות לא-סטריאוטיפיות של חלוקת עבודה, מקצועות ועיסוקים של גברים ונשים. - ליצור אווירה מקבלת ומקום נראה לעין ונוח לילדים והורים ממשפחות מגוונות. - לעורר מודעות הורים להשפעת לבוש, צעצועים וחוגי ההעשרה של הילדות והילדים על ההבניית דפוס החשיבה שלהם ועל התנהגותם. - לחשוף את ההורים להשפעת הפרסומות על הילדות והילדים ברמת לעורר מודעות ולתת כלים לחשיבה ביקורתית.
• תפקידי המגדר נלמדים במקומות שונים ומגוונים בהם נמצאים הילדים, לא רק בגן. • לקשר עם ההורים סביב נושא זה יש חשיבות מרובה. • המושגים המגדריים הראשונים של ילדים נרכשים בבית. • מושגים ראשוניים אלו מחוזקים על ידי הסביבה, טלוויזיה, פרסומות, הצגות ילדים, ספרי ילדים, משחקים וכד'. • מקומם של ההורים בשנוי התפיסות חשוב מאד. • תמיכתם של ההורים הכרחית ולכן הם עצמם מהווים אוכלוסיית יעד לשנוי.
מצלמים ומדברים מטרת הפעילות: יצירת דיון סביב חיי יומיום בגן ליצירת אווירת שותפות ועניין. ביצוע הפעילות: הגננת יכולה לצלם שקופיות או תמונות של הילדים בפעולות ותפקידים לא סטריאוטיפיים. בערב עם ההורים, היא יכולה להקרין להורים את תמונות ילדיהם משחקים במשחקים מגוונים במהלך יום הלימודים בגן, כשאלו חוצים את קווי המגדר. פעילות זו יוצרת אווירה מאד נעימה שכן ההורים אוהבים מאד לראות את ילדיהם בפעילות. בעקבות הקרנת השקופיות אפשר להעלות לדיון שאלות הנוגעות לחינוך לשוויון בין המינים. בתחילה כדאי לתת להורים להגיב באופן חופשי, להעיר הערות, או לשאול שאלות. כשההערות נגמרות אפשר לשאול את ההורים איך הם הרגישו שראו את הילדים שלהם עסוקים בפעילות לא שגרתית למגדר, (בנות בנגריה, בנים מבשלים, בנות מטפסות בונות מבנים מורכבים, בנים מחופשים גם לתפקידים נשיים וכד') מה היתרונות של משחקים כאלו? מה החששות שלהם? היכן בבית הילדים מקבלים חיזוק בנושא של שוויון בין המינים? מה ניתן לדעתם לעשות כדי לפתוח מגוון אפשרויות לבנות ולבנים לחינוך שוויוני? רצוי גם שהגננת תיתן קצת מידע להורים על אי השוויון שקיים בין המינים בגיל הרך, למשל בספרות ילדים, למשל במשחק בחצר וכד' כדי לחדד את הבעייתיות ואת חשיבות העיסוק בתכנית. כמו כן הגננת יכולה בסכום הערב לספר להורים על הפעילויות השונות שהיא עושה כדי להבטיח שוויון בין המינים בגן.
מושג המשפחה בתהליך שינוי מטרת הפעילות: יצירת מודעות ואווירה נוחה לסוגים שונים של משפחות ולמושג המשפחה ההולך ומשתנה. ביצוע הפעילות: הגננת אוספת התבטאויות של ילדים לגבי מושג המשפחה. כמו כן אוספת הגננת אפיונים של דוגמאות למשפחות לא שגרתיות מהתקשורת ומספרות הילדים. בשיחה עם ההורים קוראת הגנת את ההתבטאויות בפניהם. את האפיונים של המשפחות השונות אפשר לשבץ תוך כדי הצגת ההתבטאויות של הילדים. אפשר לחלק את ההורים לקבוצות, לתת לכל קבוצה מקבץ של התבטאויות של ילדים ושאלות לדיון בקבוצה. ניתן להשתמש בחומרי דיון מתוך הפרק בתוכנית של יום המשפחה.
ניתוח אירועים מחיי הגן מטרת הפעילות: יצירת שותפות בהתמודדות עם הדילמות הקיימות בגן בנושא הגבלת בנות על רקע של מגדר. ביצוע הפעילות: אפשר לפתוח את הפגישה במבוא קצר על נושא בנים ובנות בגן. לאחר מכן ההורים מתחלקים לקבוצות. כל קבוצה מקבלת כרטיס אירוע לשוחח עליו ולנתח. כדי למנות בכל קבוצה מישהו שיתעד את הדיון. לאחר העבודה בקבוצה הקבוצות מדווחות על האירוע שלהם והדעות השונות שנשמעו לגביו. ניתן כמובן להתאים את האירועים לחיי הגן שבו מתקיימת הפעילות. הערה: כרטיסיות המשך האירוע ניתנות לאחר הדיון בחלק הראשון של האירוע. האירועים מבוססים על אירועים מציאותיים שקרו בגן והובאו על ידי יעל אוחנה ואיריס גלילי.
ארוע 1
דנה, עומר ושנית שחקו בסרטים זוהרים. הם עמדו במעגל ונופפו בסרטים הזוהרים כך שנוצרו מהם גלים מרהיבים. דן עמד מהצד והסתכל. הגננת ניגשה ושאלה אותו אתה גם רוצה לשחק? דן ענה: "כן , זה נורא יפה אני אוהב את זה." עומר אמרה: "זה משחק של בנות." דנה אמרה: "אתה לא יכול לשחק." שנית אמרה: "לך תשחק עם הבנים." דן נעלב. מה הייתם עושים במצב זה? האם על הגננת להתערב? איך לדעתכם?
אירוע 2
איתי, רונן וגלית שחקו בפינת הקוביות. איתי רצה לבנות מגדל גבוהה. רונן התלהב והציע לבנות חומה מסביב למגדל. גלית חשבה כמה דקות ואמרה: "אבל יותר יפה לבנות בית וחומה מסביב." איתי התעצבן : "את בכלל בת, וצריכה לשחק בפינת בובות, ואם את משחקת בפינת קוביות, את צריכה לשמוע בקול הבנים ולא להציע הצעות." גלית נעלבה. מה הייתם עושים במצב זה? האם על הגננת להתערב? איך לדעתכם? אפשרות להמשך אירוע על כרטיס נפרד: הגננת ניגשה והסבירה שהפינות בגן נועדו גם לבנות וגם לבנים. היא הציעה לחפש פתרון שיתאים לכולם. מה דעתכם על ההסבר של הגננת?
אירוע 3
לכבוד חג פורים הגננת קראה את הספר של מירי צללזון המספר על הארמון של שושן הבירה ואיך המלך עשה תחרות יופי כדי לבחור מלכה חדשה. הילדים בנו ארמון בגן ובהנחית הגננת בחרו בכל יום "מלך" ו"מלכה" חדשים. הם הכתירו את ה"מלך" עם כתר שהיה בפינת התחפושות. את בחירת המלכה עשו כמו בספור. הבנות הלכו בשורה כשהן מנסות ומשתדלות להיות יפות לכבוד "המלך", ואז הייתה נבחרת ה"מלכה" של היום על ידי הילד ה"מלך" של היום, ממש כמו בסיפור. מה דעתכם על משחק זה? המשך אירוע: לאחר שלושה ימים, הגיעה אימא של אתי בסערה לגן: "לא יתכן שבימינו, בשנות האלפיים, נחזק אצל הילדים את המנהג שאנחנו צריכות להיות יפות ומושכות בעיני הבנים, לא יתכן שבגן ילמדו את הילדות שלבנים יש הכוח לבחור והבנות שוות רק בשל יופיין. אם את רוצה לעשות ארמון תבחרי את המלך והמלכה באותה הדרך. או שיום אחד המלך יבחר את המלכה ויום אחד המלכה תבחר את המלך ולא בתהלוכת טיפשית שמדגישה רק את היופי." מה דעתכם על ההתפרצות של אימא של אתי? (אתי נבחרה כבר פעמיים למלכה)
אירוע 4
בשבת יצאה משפחת כהן לפיקניק בפארק. היה יום שמש נעים, חלק מבני המשפחה שחקו בכדורגל, וחלק ישבו ושוחחו בצל. האווירה הייתה נעימה ונינוחה. הילדים שחקו רחוק מן המבוגרים. פתאום באה תמר ואמרה: "אימא, כולם עולים על העץ הזה וגם אני רוצה ובגלל השמלה אני לא יכולה." כיצד הייתם עוזרים לילדה? ואם לא מה הייתם אומרים לה? המשך האירוע: אורלי אימא של גלית, לקחה סיכת ביטחון וחיברה את השמלה במרכז, כך שיהיה לה נוח לטפס על העץ. גלית רצה בשמחה לטפס על העץ. דודה של גלית (גיסתה של אורלי) נדהמה: תגידי לי השתגעת? במקום להסביר לה שהיא ילדה ובנות צריכות להיות עדינות את עוד עוזרת לה לטפס על עצים? גברת, תתחילי לעדן את הבת שלך אחרת, היא רק תפסיד בחיים." אורלי הסבירה בפשטות: "אני מאפשרת לילדים שלי לבחור את המשחקים שהם רוצים לשחק ואת המעשים שהם רוצים לעשות לא לפי מה שהחליטה החברה." מה דעתכם?
אירוע 5
שרה, אורית ועומרי שחקו בפינת בובות. עומרי היה האבא, שרה הייתה האימא ואורית הייתה האחות הגדולה. אבא ואימא הלכו לעבודה והאחות לבית הספר. כשחזרו הביתה, עומרי הלך לכיוון הגז והחל ל"בשל". שרה אמרה לו ברכות: "לך תנוח, אני אבשל." אך עומרי לא הסכים: "לא, אני רוצה לבשל." שרה התחילה לכעוס: "לך תקרא עיתון, אני האימא, אני אבשל." עומרי גם התחיל לכעוס: "לא רוצה לא בא לי, אני רוצה לבשל. תלכי את לקרוא עיתון." שרה התחילה לבכות: "אני לא רוצה לשחק אתך, אתה לא מבין, האימא צריכה לבשל ולא האבא…" למחרת הגיע האבא של שרה לגן ואמר : "איזה מן גן זה? מרשים לבנים לשחק כאילו הם בנות? " מה תאמרו לאבא הזה?
מטרת הפעילות: שיתוף ההורים ויצירת הקבלה בין מה שקורה בגן לבין המעורבות של ההורים בנושא. ביצוע הפעילות: כל אחד מהנושאים בתוכנית יכול להיות בסיס או תוספת למפגשים עם הורים. אפשר למשל לעשות ערב בנושא של פרסומות והשפעתן על תפיסה המגדר של ילדים וילדות. בערב זה אפשר להביא פרסומות שונות סקסיסטיות ולא סקיססטיות ולתת להורים לדון בהן בקבוצות. אפשר להקרין להורים שדור בנושא זה (ניתן למצוא בספרית הוידיאו של סמינר הקיבוצים). אפשר לעשות ערב בנושא של ספרות ילדים בדגש מגדרי, לבחון עם ההורים ספרי ילדים שונים, איזה מסרים הם מעבירים, ולחשוף את ההורים לספרים מג'אנר חדש (כמו אגדה חדשה, הנסיכה חוכמולוגה וכד').
• הגננת מסכמת בהקראת ספור אגדה חדשה או סיפור פמיניסטי אחר. • הגננת מדווחת על המאמצים שלה בגן לאפשר יותר שוויוניות. • אפשר להתחיל או לסיים בהצגת שקופיות של הילדים משחקים במשחקים לא סטריאוטיפים.
איסוף מידע מטרת הפעילות: יצירת שותפות ולגיטימציה לשאילת שאלות משותפת של הורים וילדים על המובן מאליו. ביצוע הפעילות: בפעילות זו ילדים והורים אוספים מידע על עבודה ותפקידי הורים בבית תוך השוואה לחלוקה הסטריאוטיפית. ניתן לאסוף את המידע לחוד וביחד. איסוף מידע של ההורים - במפגש של ההורים, מחלקים את ההורים לקבוצות ונותנים להם שאלון שמתייחס לחלוקת תפקידים ( מי עושה מה בחיי היומיום). כל קבוצה אוספת את המידע בתוכה. לאחר מכן מציגים אותו במליאה ומסתכלים על הסך הכל. בדרך כלל האיסוף מראה שהחלוקה המציאותית בבתים כבר איננה החלוקה הקלאסית הסטריאוטיפית. אבות מבשלים, מחליפים חיתולים ושותפים בהשכבה והקמה של הילדים, ואמהות עובדות, מתקנות דברים בבית וכד'. ניתן להעלות לדיון את צורך בחינוך למציאות המשתנה. ניתן לקיים את מפגש ההורים לאחר שהילדים אוספים את המידע , וזה יכול להיות הבסיס לדיון. חשוב בפעילות זו להיות רגישים למשפחות מסוגים שונים. איסוף מידע של הילדים - פעילות זו יכולה להימשך על פני מספר ימים או שבוע-שבועיים. ניתן לעשות אותה בתקופה של יום המשפחה ולקשור אותה לנושא זה. הגננת יכולה להכין עם הילדים והילדות לוח קיר גדול (שיורכב, למשל, מכמה לוחות פוליגל) שכולל משבצת גדולה לכל ילדה וילד בגן. בראש המשבצת יופיע שמם של כל אחד ואחת. (תהליך ההכנה והתליה של הלוח יחד עם הילדות והילדים יכול לעורר סקרנות ומעורבות עוד לפני הצגת הפרויקט.) אפשר להשאיר משבצת אחת ריקה או להכין לוח נפרד לתמונות שישמשו את הגננת לצורך המחשה והשוואה. בשלב הבא הגננת יכולה לספר בקיצור על הפעילות בזמן המפגש בגן. אפשר לקרוא לו "אוספים מידע: מה עושות נשים? מה עושים גברים?" אחר-כך ניתן להציג שאלות: מי גר בבית שלך? מי במשפחה שלך? הילדים והילדות יוזמנו לספר על המשפחה, לצייר את כל בני ובנות הבית ולתלות את הציור במשבצת שלהם. הגננת יכולה לתלות במשבצת הריקה תמונות של משפחות שונות, ביניהן משפחות לא שגרתיות. הילדים יוזמנו להביא צילומים של המשפחה. בשיחה הבאה ניתן להעלות שאלות נוספות: מי בבית מנקה? מי עושה כביסה, מבשל/ת? מי בבית מטפל/ת בך? באחים ובאחיות שלך? מתי בבית שלך מנקים, מכבסים, מבשלים? בעקבות השיחה הילדות יוזמנו לסמן בציור ו/או בצילומים את מי שמנקה, מכבס/ת, מבשל/ת (למשל, להקיף את הדמויות המתאימות בעיגול כחול) וגם להוסיף ללוח ציורים של בני ובנות הבית עסוקים בעבודות ניקיון ובישול. במשבצת הריקה, הגננת יכולה לתלות תמונות של א/נשים שעוסקים בעבודות דומות. שיחה נוספת יכולה להתמקד בשאלות: איך המשפחה מתפרנסת? מי בבית עובד/ת תמורת שכר, מפרנס/ת את המשפחה? באיזה עבודה או עבודות? מי בבית עובד לא תמורת שכר? באילו עבודות? שוב הילדים יוזמנו לסמן (למשל, להקיף בעיגול כתום) את בנות המשפחה שעובדות בשכר. הם יוזמנו גם לצייר את מקומות העבודה ולהביא צילומים של הוריהם בעבודה. את ציורי מקומות העבודה ניתן להציג מחוץ ללוח הפרויקט, על קיר אחר בגן. ניתן לנצל את ההפרדה כהמחשה של החלוקה הנהוגה בתרבות שלנו בין הבית למקום העבודה. בשלב זה הגננת יכולה לקיים שיחה על השאלה: האם לנקות את הבית זאת עבודה? האם לטפל בילדים זאת עבודה? האם צריכים לשלם שכר על טיפול בילדים וניקיון וכביסה ובישול בבית? עוד דרך לייצוג וסיכום המידע שנאסף: אפשר להזמין ילדים להציג בקטעים דרמטיים קצרים עיסוקים שונים של ההורים בבית ו/או במקום העבודה. הערה: בגנים שעשו פעילות זו גילו הגננות, הילדים וההורים שרוב המשפחות אינם מקיימות חלוקת תפקידים מסורתית, גם אם אינם מיישמות שוויון מלא. הם מצאו מגוון רב של אפשרויות שאינו תואם את החלוקות המגדריות הסטריאוטיפיות. כמובן שייתכן בפעילות זו מצב שבו איסוף הנתונים כן יחשוף מציאות מגדרית מובהקת. בכל מקרה הוא מהווה בסיס לשיחה, להעלאת שאלות, הטלת ספק ובחינת מציאות.
הורים מוזמנים לגן וגן מבקר הורים מטרת הפעילות: יצירת דוגמאות משמעותיות לילדים ולילדות של מציאות מגוונת. ביצוע הפעילות: ניתן להזמין אמהות ואבות לגן כדי שידברו עם הילדים על חלוקה ביניהם באחריות על הבית ו/או הפרנסה. לחילופין ניתן לתכנן ביקור במקומות עבודה לא-שגרתיים של אמהות ואבות (אימא נהגת מונית, אימא מנהלת בנק, אב חובב בישול, וכד').
יום האב מטרת הפעילות: יצרית שינוי בדפוסים הנראים כמובנים מאליהם. ביצוע הפעילות: אפשר לחגוג יום שישי אליו מוזמנים אבות בלבד לגן יחד עם הילדים. (רצוי לאפשר גמישות בהזמנה ורגישות לילדים שחיים במשפחה ללא אב, ההזמנה יכולה להציע לבא לחלופין עם סבא, דוד, חבר בוגר וכד') הגן יהיה ערוך לפעילויות שמבוגרים וילדים ישמחו לעשות יחד, פעילויות שהם מגוונות מבחינה מגדרית. זוהי הזדמנות מיוחדת עבור כולם לחצות את קווי המגדר, בעידוד הגננת. יום מסוג זה אינו שגרתי בגן והוא מקרב את האבות לגן ולילדים ומאפשר להם להתנסות במשחק שנחשב בעיניהם לעיתים ילדי או נשי. מאחר ורק גברים נמצאים באותו יום הם מרשים לעצמם לצאת מהקליפה ה"גברית" ולהתנסות בפעילויות מגוונות. לילדים זו חוויה מאד מרגשת. המסר שחשוב שיצא מיום כזה נוגע לחשיבות הרבה שיש למעורבות גברים בגידול הילדים ובטיפול בהם, גם אם טיפול זה כרוך בתפקידים שנחשבו בעבר לנשיים.