תקציר ההתנסות בהוראה כוללת הדרכה פדגוגית והתנסות מעשית בעבודה עם ילדים. זהו שעור מבוא להוראה שתפקידו לתת את הבסיס התיאורטי והמעשי בהכשרה לעבודה בתחום החנוך וההוראה. ההדרכה תדגיש את נושא המודעות החברתית, ותעניק לסטודנטיות כלים להתייחס לצרכים שונים של תלמידים שונים, יחד עם תפיסה חברתית רחבה ועם דגש על מקומם של המחנכים/ות בעשיית שינוי. ההדרכה תדגיש חינוך לצדק חברתי והכשרת לפעולה אקטיבית לשינוי חברתי באמצעות החינוך. היאיישם את עקרונות הפדגוגיה הביקורתית, וחשיבה יוצרנית. ההכשרה תתבצע באזורים מוחלשים מבחינה סוציו-אקונומית, הסטודנטיות/ים ישולבו לעבודה מעשית אחר הצהרים בארגונים לשנוי חברתי הפועלים מתוך תודעה חברתית לשנוי. תינתן ההדרכה מעשית אינטנסיבית, כדי לאפשר לתלמידות/ים לקשור באופן מעשי בין התיאוריה החינוכית לבין יישומה הלכה למעשה. בהדרכה יושם דגש על ניתוח של יחסי הכוחות הקיימים בין קבוצות אוכלוסייה שונות בחברה בכלל ובהתנסות המעשית. תעשה בחינה ביקורתית של תיאוריות וניתוח מציאויות שונות, שאילת שאלות, בדיקת אלטרנטיבות, שלוב בין מקורות ידע שונים, נקודת מוצא של הצבת בעיות וחקירתן, לא של פתרונות נתונים ידועים מראש. כמו כן כיתת הלימוד תשמש כקבוצת למידה לאותם תהליכים. ההדרכה הפדגוגית על פי החינוך הביקורתי תשאף להנחת היסודות להכשרת מחנכים בעלי רגישויות חברתיות גבוהות ובעלי מיומנויות לצמצום פערים במסגרות ההוראה שלהם.
מטרות הקורס
• להכיר ולהבין את משמעויות ודרכי עבודה של החינוך הביקורתי פמיניסטי. • לפתח תודעה חברתית גבוהה ומחויבות לשנוי חברתי. • להתמודד עם בעיות בחינוך ובחברה הגורמות לילדים מריבוד מעמדי נמוך להיכשל בבתי הספר ובגנים. ולהפוך מצבים של כשלון למצבים של הצלחה. • לנתח את המושגים הנלמדים בהקשר של החברה הישראלית ומערכת החינוך הישראלית. • להתבונן בבבית הספר כראי החברה הישראלית, ולבחון מיתוסים ואידיאולוגיות בחינוך, לרכוש כלים מעשיים לשנוי פרקטי. • לנהל את חיי היום יום של מסגרת חנוכית על פי הפדגוגיה הביקורתית פמיניסטית
הנושאים שוויון ואי שוויון במערכת החנוך –מודל ההסללה. הקשבה ופתרון קונפליקטים – מודל של תומס גורדון עקרונות היסוד של הפדגוגיה הביקורתית עקרונות בניית תכנית חינוכית: ארגון ובניית פעילויות, תכנון מפגשים, התאמת פעילויות לגיל הלומדים יצירת רעיונות מעניינים לפעילויות הכרות עם שירי, ספורים חגים ומיתוסים יצירתיות רב תרבותיות בחינוך שוויון בין המינים סביבה חינוכית הוראת קריאה וכתיבה הכתה כקבוצה
דרכי הוראה ההדרכה תשלב למוד תיאורתי בדרך של הרצאות ניתוח טקסטים ולמוד סדנאי התנסותי הכולל: סימולציה, משחקי תפקידים, יצירה, שיחות, עבודה בקבוצות קטנות, הפעלת הקבוצה, צפיה בסרטים, דיונים, הוראת/למידת עמיתים, למידה מקוונת, נתוח ארועים יצירה ועוד
דרישות הקורס קריאת חומר ביבליוגרפי. משימת הפעלה של הקבוצה תכנון ויישום פעילויות לכל יום עבודה מעשית. מחברת התנסות עבודה מעשית: כוללת רשום הכנה וסכום התנסות עבודהאקדמית/אלטרנטיבית המשלבת תיאוריה ומעשה. מעורבות והשתתפות פעילה.
הערכת הסטודנט/ית שעור פדגוגיה: השתתפות פעילה, יוזמה, תרומה לשעורים, קריאה, שאלת שאלות, העלאת דילמות, הטלת ספק, שתוף בהתלבטויות והתמודדות. יכולת לעשות איטגרציה בין הנלמד, הניסיון האישי והחברתי. עבודה מעשית: יישום חומר שנלמד, הוראת תכנים בדרכים מגוונות ומתאימות לילדים, יכולת הקשבה ותקשורת עם ילדים, רגישות, עבודה טובה בצוות, התפתחות אישית ומקצועית, יכולת לקבל ביקורת וליישם אותה, עמידה במטלות, לקיחת אחריות אישית, יוזמה, יישום ההדרכה. שתוף פעולה והשתלבות בארגון, למידה ותרומה אקטיבית לארגון, יוזמה ומקוריות בקדום מטרות הארגון, לקיחת אחריות ו"ראש גדול", התפתחות אישית כתוצאה מהלמידה והאינטרקציה.
ביבליוגרפיה פדגוגיה ביקורתית פרירה, פ. פדגוגיה של מדוכאים, מפרש, תל אביב, 1972. פרירה, פ. ושור א. פדגוגיה של שחרור- דיאלוגים על שינוי בחינוך, מפרש, תל אביב, 1994. גובר, נתן, זמרן, איתי, להתנסות מחדש בשגרתי בדרך לא שגרתית, (דרכים חדשות בהכשרת מורים ובחינוך לדמוקרטיה), מכללת דוד ילין, 1993. (מאמרים של איירה שור, הנרי גירו ופיטר מקלרן, ונינה ולרשטיין) עיונים בחינוך, כרך 2 סדרה 2, אוניברסיטת חיפה, 1997. גולן עגנון, דפנה, עורכת, שוויון ואי שוויון בחינוך, הוצאת בבל 2004
Kohl, Herbert. I Won't Learn from You, The New Press, New York, 1994. Shor, Ira, Education is Politics
פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית
אלפרט, ברכה, פדגוגיה פמיניסטית כגישה בחינוך ובהכשרת מורים, בתוך שמחה שלסקי, מיניות ומגדר בחינוך, הוצאת רמות אוניברסיטת תל אביב, 2000.
וייס, ראול, בן אברם, חוי, עין דור, יהודית, קביליו עודדה, שמיר, חוה, ,טיפוח תרבות של אכפתיות, מכון מופת, 2003. 39-48¼/SPAN>אמר על תורתה נל נודינגס. מלר, צופיה, השתקפות סטריאוטיפים מיננים בספרי לימוד בחינוך הממלכתי בישראל, בתוך מצא מין את שווינו, משרד החינוך והתרבות, 1996.
אברהמי-עינת, יהודית, הוא והיא בכתה, 1989. עמ' 21-34. ברוך, מירי, ספרות פמיניסטית לילדים, מתוך אל תנשקי לצפרדע ידיעות אחרונות 1998, עמי 97-107. דאהן כלב, הנרייט, תיאוריות פמיניסטיות, מפנה,
דאהן כלב, הנרייט, נשים במערכת החינוך- תיאוריה ופרקסיס, פרידמן, א. באה מאהבה, - אינטמיות וכוח בזהות הנשית, הקבוץ הארצי, תל אביב, 1996
מזרחים
ליסק, מ. העליה הגדולה שנות החמישים כישלונו של כוח ההיתוך, מוסד ביאליק, ירושלים, 1999. סבירסקי, ש. לא נחשלים אלא מנוחשלים, מחברות למחקר וביקורת, חיפה, 1982. דהאן-כלב, ה. "כמה שאת יפה, לא רואים שאת מרוקאית", הרצאה בכנס שנתי של הפורום ללימודי נשים, אוניברסיטת תל אביב. 1998 קהתי-ברונר, נ. צבע האקונומיקה, מוסף הארץ, 1997סבירסקי, שלמה, אידיאולוגית הטיפוח, בתוך חינוך בישראל, הוצאת רמות, עמ' 103-137. יהודים ערבים אל חאג', מאג'ד, מדיניות מטרות ותכניות לימודים, בתוך חינוך בקרב הערבים בישראל, שליטה ושנוי חברתי, מאגנס, ירושלים, תשנ"ו, עמ' 98-158