ד"ר נעמי יוספסברג
תקציר
השיעור מהווה הזדמנות כפולה למורים ולמורות לעתיד:
להכיר לעומק את שפת זכויות האדם ולתרגל ניתוח אירועים מהפרספקטיבה של זכויות האדם.
2לברר ולהפעיל דרכים דידקטיות שעשויות ליצור מחויבות כלפי ערכים בכלל, וכלפי זכויות האדם בפרט, בכל מקצועות הלימוד, לכל האוכלוסיות בגיל בית הספר היסודי.
מטרות הקורס
מסיימי/ות הקורס:
* יכירו את המושג "זכות" ויבינו את הרעיון של זכויות האדם כזכויות של כל יצור אנושי באשר הוא.
* יכירו את האמנות המרכזיות, את ההסדרים החוקתיים והחוקיים ליישומן במדינות העולם, ואת ההסדרים למימושן בישראל באמצעות שלוש רשויות המדינה (המחוקקת, המבצעת והשופטת).
* יבינו את ההשפעה האפשרית של גורמים חברתיים, תרבותיים ופוליטיים על מימוש זכויות האדם.
* יוכלו להתבונן במציאות היומיומית, במעגלי החיים השונים, דרך "משקפיים של זכויות האדם", ולנתח ב"שפת זכויות האדם" דילמות הקשורות במימושן.
* יוכלו לנתח עשייה חינוכית ולימודית בבית הספר היסודי ב"משקפיים של זכויות האדם".
* יפתחו רגישות לזכויות האדם בהקשר ההוויה הבית-ספרית.
הנושאים
זכויות האדם להלכה
1. מהן זכויות האדם, ומה תפקידן בחברה שראוי לחיות בה?
2. ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם.
3. אמנות בינלאומיות מרכזיות.
4. דרכים מוסדיות למימוש זכויות האדם: חקיקה, ניטור, אכיפה, וחינוך.
5. זכויות האדם כזכויות יחסיות: התנגשויות אפשריות בין זכויות האדם לבין עצמן, ובין זכויות האדם לבין אינטרסים וערכים קולקטיביים של החברה – ניתוח מקרים.
6 הויכוח על זכויות של קבוצות: זהויות, פוסט-קולוניאליזם וזכויות האדם.
זכויות האדם למעשה: המצוי והאפשרי
7.מה אומרים לנו המספרים ?– מצב זכויות האדם במקומות שונים בעולם, ובישראל, במעגלי החיים השונים.
8. תפקידו של האינטרנט בקידום זכויות האדם.
9. חינוך למחויבות לזכויות האדם במקצועות לימוד שונים בבית הספר היסודי.
דרכי הוראהדרכים רבגוניות של למידה שיתופית.חובות
עבודה המבטאת חשיבה.
העבודה אינה חייבת להיות כתובה. אפשר ומותר להציג חשיבה במגוון דרכים יצירתיות.
הערכה
25% - השתתפות פעילה והתכוננות לשיעורים
75% - עבודה
ביבליוגרפיה
הרשימה שלהלן היא ראשונית בלבד.
טקסטים נוספים, והפניות לטקסטים נוספים, יינתנו במהלך הקורס, ככל שיידרש.
זכויות האדם - מקורות בסיסיים
1 גביזון, ר. שנידור, ח. (עורכים) (1991), זכויות האדם והאזרח בישראל: מקראה (3 כרכים) , ירושלים: הוצאת האגודה לזכויות האזרח בישראל.
¼/SPAN>המקראה מתמקדת בעיקר בזכויות אזרחיות ופוליטיות ¼/SPAN>
2. המדריך לאזרח: מדריך לזכויות ולחובות של האדם והאזרח בישראל (2000), מהדורה מתוקנת, ירושלים: הוצאת האגודה לזכויות האזרח בישראל וסיכוי – העמותה לקידום שוויון הזדמנויות.
גרסה מקוונת של המדריך מצויה באתר האינטרנט של האגודה לזכויות האזרח בישראל: www.acri.org.il
3. מידע הקשור לזכויות ספציפיות שונות – באתר האינטרנט של האגודה לזכויות האזרח בישראל: www.acri.org.il
באתר יש מנוע חיפוש פנימי ידידותי.
4. גביזון, רות (1994), זכויות האדם בישראל, ספריית "האוניברסיטה המשודרת", תל אביב: משרד הבטחון – ההוצאה לאור.
הספר מתמקד רק בזכויות אזרחיות ופוליטיות.
5. קאופמן, אדי (2001), זכויות אדם במערכת הבינלאומית, ספריית "האוניברסיטה המשודרת", תל אביב: משרד הבטחון – ההוצאה לאור.
6. כהן, חיים (1989), זכויות אדם במקרא ובתלמוד, ספריית "האוניברסיטה המשודרת", תל אביב: משרד הבטחון – ההוצאה לאור.
7. רשימה של אמנות והכרזות בינלאומיות מרכזיות בדבר זכויות האדם, שישראל חתומה עליהן, ניתן למצוא באתר של המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך, בקישור של המטה המשולב ליישום דוחות¼/SPAN>שנהר וקרמניצר:
www.education.gov.il/mate/download/zchuyot/amanot.doc
רשימה מליאה של המסמכים הבינלאומיים הקשורים לזכויות האדם מצויה באתר של ארגון האומות המאוחדות, בכתובת:
http://193.194.138.190/html/intlinst.htm
תרגומים לעברית ולערבית של אמנות חשובות ניתן למצוא באתר של האגודה לזכויות האזרח בישראל (ראו סעיף 3 לעיל).
8. מרכז אדווה: http://www.adva.org/
באתר ניתן למצוא את הפרסומים של מרכז אדווה, הקשורים בעיקר בזכויות כלכליות וחברתיות.
החברה האזרחית
1. החברה האזרחית בישראל: ¼/SPAN>http://www.civilsociety.co.il/
באתר ניתן למצוא מאמרים בעברית על החברה האזרחית בכלל ובישראל בפרט, וכן קישורים לארגונים לא-ממשלתיים הפועלים לקידום מגוון של זכויות האדם.
2. המרכז הישראלי לחקר המגזר השלישי (באוניברסיטת בן גוריון בנגב): http://www.bgu.ac.il/ICTR/
באתר ניתן למצוא את "דו"ח הועדה לבדיקת תפקידי המגזר השלישי בישראל והמדיניות הננקטת כלפיו". כמו כן, מומלץ לעיין ב"עלוני החדשות" (newsletters) המופיעים באתר.
חומרי למידה לחינוך לזכויות האדם
1. אתר חינוכי של רשת "אורט" המכיל מידע והפעלות בקשר עם זכויות-אדם שונות:
http://www.ort.org.il/year/human
2. אתר חינוכי של ביה"ס הוירטואלי "אביב", המכיל מידע והפעלות בקשר עם זכויות-אדם שונות:
http://www.aviv.k12.il/ezrahut/rights
3. תכנית "מעגלים", המכילה הפעלות לגיל הרך בקשר עם זכויות-אדם:
http://www.galim.org.il/peoples/human/
4. חומרי למידה שמציעה המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך, המטה המשולב ליישום ד"וחות שנהר וקרמניצר, ללימוד זכויות האדם וזכויות הילד:
http://wwwl.education.gov.il/mate/zchuyot.htm
5. מידע ופעילויות רבות בקשר עם זכויות האדם בכלל וזכויות הילד/ה והתלמיד/ה בפרט – בבית ובבית הספר - מטעם הממונה על יישום זכויות התלמידים, תחת הכותרת "הזכויות שלי, שלך ושלנו":
http://www.education.gov.il/zchuyot/index.html
7. יחידות לימוד שמציעה רשת אמית לשיעורי אנגלית ללימוד על זכויות הילד:
http://www.amit.org.il/learning/english/childrensrights/index.htm
http://www.amit.org.il/learning/english/unit19.htm
8. חומרי למידה שמציע האו"ם ללימוד על זכויות האדם – אפשר להשתמש לשיעורי אנגלית:
http://www0.un.org/cyberschoolbus/humanrights/about/about.asp#guide
9 מגירת הזכויות: תכנית לימודים לבתי ספר יסודיים בנושא זכויות האדם, ירושלים: הוצאת האגודה לזכויות האזרח בישראל.
10. זנדבנק, נועה, יוספסברג, נעמי (2005). זכויות או לא להיות, ספר פעילויות: מדריך לכל מורה בנושא זכויות האדם, ירושלים: הוצאת האגודה לזכויות האזרח בישראל.
הספר כולל פרקים תיאורטיים למורה, הצעות לפעילויות לבתי הספר העל-יסודיים, והפניות ביבליוגרפיות למקורות מקוונים רבים, להעשרת הידע.
Andreopoulos, G.J. & Claude, R.P (eds.) (1997). Human Rights Education for the Twenty-First Century. Philadelphia, Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.
Devine, C. et al. (1999). Human Rights: The Essential Reference. Phoenix, Arizona: The Oryx Press.
Nickel, J.W. (1987). Making Sense of Human Rights. California: University of California Press.
Shute, S. & Hurley, S. (eds.) (1993). On Human Rights: The Oxford Amnesty Lectures 1993. New York, NY: Basic Books