המרכז לפדגוגיה ביקורתית
התוכנית לצדק חברתי, סביבתי וחינוך לשלום - סמינר הקיבוצים
דף הבית
בלוג
שיח סימנים ארוע פתיחה
המרכז לפדגוגיה ביקורתית
זכויות עבודה של בני נוער
תכנית חינוך לצדק חברתי
קורסים
התנסות בהוראה - פדגוגיה ביקורתית שנה א'
מבוא לסוציולוגיה
תנועות לשינוי חברתי
זכויות אדם
זכויות הילד/ה
מחשבת החינוך
מבוא לחינוך מיוחד
התנסות בהוראה - פדגוגיה ביקורתית שנה ב'
כלכלה חברתית
פדגוגיה של כלכלה חברתית
מבוא לפסיכולוגיה במבט ביקורתי
חינוך לשלום
התנסות בהוראה - פדגוגיה ביקורתית שנה ג'
קורס לצדק סביבתי
פמיניזם
זכות הצבעה לנשים
זכות הצבעה לנשים ברחבי העולם
קורס מתקדם בפדגוגיה ביקורתית פמיניסטית
פורום שנה ג'
שפת סימנים
חינוך ערבי
התכנית במדיה
28.9.05 כתבה בעתון הארץ
כתבה בג'רוסלם פוסט 1.9.05
כתבה בעתון הארץ יוני 2006
ספורים שנכתבו על ידי סטודנטים
גברת ומר ואנטנת הסלולר-עמיחי גל
מהמחוך לסרבל- נתלי גינדס
טקס הבונה - נירה זריה
יום הולדת - נעם מימון בצלאל
הפנתרים השחורים - ענת גורדצקי
הפנתרים מקרחת היער "מוסררה"
פעילויות וארועים של התוכנית לצדק חברתי
עבודת אנימציה משותפת של סטודנטיות קורס אומנות וחבר
ספרית הבית
מאמרים
מושגים מרכזיים בפדגוגיה ביקורתית
שוויון הזדמנויות בחינוך - המקרה של החרשים
יחסי הורים בית ספר נקודת מבט ביקורתית
הויכוח על שיטות הוראת הקריאה
מיליטריזם בחינוך - מבוא
הוראת ספר יהושע והכיבוש
מכבסת המילים הגדולה - תגובה לדו"ח דוברת
זריחות - תכנית הקנית הקריאה לנער ערבי מונשר
גבר, אישה, מלחמה ושלום
מה מגולגל במגילה, פורים בראיה בקורתית
מדוע נשים עוסקות בזנות?
קשירת כף רגל נשים בסין
תעשיית המין בישראל כפי שמשתקף באינטרנט
מרד הנשים
גישות לחינוך מתמטי בחינוך הביקורתי
פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית לילדות וילדים
ספור חנוכה
ג'וליה ולונה ספור אמיתי על אשה אמיצה
סדר טו בשבט
הויכוח הגדול של פורים
סודות בהגדה
ספור הגבורה של העם הדני
תכניות לימודים והפעלות
שוויון בין המינים בגיל הרך
הקדמה - רציונל התכנית
מרחב הגן
ספרות ילדים
דמוי גוף
מעורבות הורים
פרסומות
כשאגדל אהיה
מרחב החצר
חגים וחגיגות
השבת
רציונל והפעלות של תכנית "זריחות"
הפעלות בנושא זהות מגדר וחינוך לשלום
מתמטיקה וכלכלה חברתית
קו העוני
עניים, עשירים ומה שבאמצע
קישורים
אתרים של פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית
שותפים לעשית המרכז לפדגוגיה ביקורתית
ארגונים ותנועות לשינוי חברתי
מצגות
סטטיסטיקות של אי שיויון בדגלי העולם
היסטוריה של אנשים עם מוגבלויות
צוות
חגית גור זיו
גל הרמט
גליה זלמנסון לוי
פורום
יצירת קשר
English
You are here >
תכנית חינוך לצדק חברתי
>
קורסים
>
חינוך ערבי
Enter Title
שם הקורס: חינוך ערבי (פדגוגיה ביקורתית)
ח'אולה זועבי
תאור הקורס
:
הקורס מתמקד בסוגיות נבחרות בחינוך הערבי והוא יעסוק בהצגת ראיה ביקורתית בקשר למערכת החינוך הערבית בישראל. במסגרת הקורס, יודגשו המאפיינים העיקריים של החברה הערבית והשפעתם על התפתחות מערכת החינוך. כמו כן, נדון במפגש התרבויות הערבית והישראלית והשפעתו על תהליך השינוי במערכת החינוך. קורס זה יתאר את צמיחתה של מערכת החינוך הערבית בהקשר של הגמוניה תרבותית לאומית יהודית, ויציין את ההשלכות של ההדרה החברתית על הזהות ותחושת האזרחות של הפלסטינים בארץ. כמו כן, נלמד את דפוסיי ההתמודדות של האזרחיים הערבים עם הקשיים והאתגרים שמוצבים בפניהם.
מטרות הקורס
:
-
ללמוד את מערכת החינוך הערבית
-
לתאר את האפליה במשאבים בין שתי מערכות חינוך של אזרחיי המדינה
-
להעלאות דילמות חינוכיות וערכיות לגבי היחס לאזרחים הערבים
-
לפתח מחשבה אלטרנטיבית אשר בנויה על תפיסה שוויוניות וצדק חברתי
חובות הקורס
:
-
קריאת חומר ביבליוגרפי
-
השתתפות בדיונים במלאות ובקבוצות קטנות
-
העלאת סוגיות בתוך הכתה
(כל סטודנט/ת מתבקשים להציג סוגיה בכתה)
דרכי ההוראה והלימוד
:
-
סדנא
-
קבוצות דיון
ביבליוגרפיה
:
הערכים התרבותיים-חינוכיים והחברתיים של בחברה הערבית
אבו-חסין, ג. (1998). "הקשר בין מערכת הערכים של מנהלי בתי הספר במגזר הערבי בישראל לבין סגנון המנהיגות שלהם".
עיונים במינהל ובארגון
, 22, עמ' 100-87.
ע'אנם, ה. (2005), "הערכים התרבותיים והאישה".
עמדות בנוגע למעמדה וזכויותיה של האישה הפלסטינית בישראל,
פרק שלישי, עמ' 121 - 156.
רינאווי, ח'. (2003). "המשפחה".
החברה הערבית בישראל סדר יום אמביוולנטי
, המסלול האקדמי של המכללה למינהל-החוד למדעי התנהגות, עמ' 106-78.
שחר, ר. מאיר, רן. (1988). "הצעירה הערבייה בישראל- מסורת ושינוי. עמדות לגבי שוויון בין המינים במשפחה ובחברה הערבית".
החינוך והסביבה שנתון סמינר הקיבוצים, כרך כ',
עמ' 215 - 225.
מפגש התרבות הישראלית והערבית
·
אבו אחמד, נ. (2006). תיאורית המודרניזציה.
זוגיות והורות במשפחה הערבית בישראל: תהליכי שינוי ושימור בשלושה דורות
. חיבור לשם קבלת תואר דוקטור, הפקולטה ללימודי רווחה ובריאות בית הספר לעבודה סוציאלית, אוניברסיטה חיפה.
האוניברסיטה הפתוחה. (1987). "דיסוננס קוגניטיבי מהו?". לא
לבדו: אשנב לפסיכולוגיה חברתית
, כרך ג', יחידות 12-9, עמ' 13-5.
Festinger, L. (1957).
A Theory of cognitive dissonance
. Evanston, IL: Row, Peterson.
תמונת מצב
·
אל-חאג', מ. (1996). "מורים שליטה חברתית".
חינוך בקרב הערבים בישראל: שליטה ושינוי חברתי
, הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, פרק שביעי, עמ' 157-126.
·
לרנר, ר. (1997). מחיר השימוש בחינוך הערבי כאמצעי למאבק פוליטי. במת המורה העל-יסודי: כתב עת למדיניות חינוך, כרך 5, 42-33.
·
נאסר
, פאדיה. (2003). "טיפול נמרץ" לחינוך הערבי.
y-net
ידיעות אחרונות
, 24.08.2003.
תהליך השינוי במערכת החינוך
·
אבו-עסבה, ח'. (1997). "משתנים חברתיים ותרבותיים המשפיעים על תהליכי השינוי במערכת החינוך הערבית בישראל", בתוך: ח'אלד אבו-עסבה (עורך):
ילדים ובני נוער ערבים בישראל-ממצב קיים לקראת סדר יום עתידי
, ג'וינט-מכון ברוקדייל, ירושלים, עמ': 3 - 22.
·
אל-חאג', מ. (1995). "מגמות של שינוי ושימור במערכת החינוך הערבי בישראל".
המזרח החדש
, ל"ז, עמ' 107-87.
·
זחאלקה, ע. (2007). "בין מסורתיות לפתיחות".
פנים: כתב עת לתרבות, חברה וחינוך
, כרך 38, 45-42.
חינוך בצל הגמוניה תרבותי לאומית
זמירו, נאהד. (1998). "לרכך את עוצמת הרגשות".
פנים: כתב-עת לתרבות, חברה וחינוך
, כרך 6, עמ' 87-86.
יוסי, יונה. (2005). "מבוא: סדר יום רב תרבותי".
בזכות ההבדל
. מכון ון ליר בירושלים, הוצאת הקיבוץ המאוחד. עמ' 20-12.
מרעי, מרים. (1995). "המעבר לשלום והחינוך הערבי בישראל".
עלי חינוך: ביטאון לחינוך הקיבוצי
, מרץ, כרך 7, עמ' 14-13.
הדרה חברתית
ג'מאל, אמל. (2003). "אנו דורשים להיות שותפים באופן מלא בעיצוב המרחב הציבורי, התרבותי, והפוליטי שבו אנו חיים".
ארץ אחרת
, 16, 24-20.
יוסי, יונה. (2005). "לאומיות: דקדוק של הדרה חברתית".
בזכות ההבדל
. מכון ון ליר בירושלים, הוצאת הקיבוץ המאוחד, פרק ראשון, עמ' 35-21.
השפעת המשאבים על הישגיי בית הספר
William, G., Spadey. The Impact of school Resources on Students. In Fred, N. Kerlinger (ed.), Review of Research in Education, (1973), pp. 135-178.
הירשפלד, ירון. (2007.). "פערים כלכליים וחברתיים בין יהודים ללא יהודים במדינת ישראל".
הכנסת מרכז מידע ומחקר (גרסת אינטרנט)
, מוגש לוועדה לצמצום פערים חברתיים, עמ' 4-1.
מי-עמי, נעמי. (2003). "הישגים לימודיים במגזר הערבי".
הכנסת מרכז מידע ומחקר (גרסת אינטרנט)
, מוגש לוועדה לזכויות הילד, עמ' 16-1 .
פאדילה, ר. (2004). צדק סביבתי ופערים במערכת החינוך.
עיונים בניהול משאבי טבע וסביבה
, ב (2), עמ' 157-149.
אתגרים במערכת החינוך הערבית ודפוסי ההתמודדות בקרב הערבים
גביזון, רות. (1997). "נפרדים ולא שווים: ילדים ערבים רוצים ללמוד בבתי ספר יהודים".
הד החינוך
, יוני, עמ' 17-16.
·
ארכיון הארץ
. (2004). עתירה לעליון לבטל את מעורבות השב"כ במינויי מורים במערכת החינוך הערבית, 6.09.2004.
דיין, אריה. (2005). "המקרה של תאמר חסניין". הד החינוך, 80 (4), עמ' 29-26.
דין, אריה. (2006). "בג"ץ הטיל פצצה".
הד החינוך
, 80 (8-7), עמ' 19-16.
סולטני, נימר. (2003). "התערבות שירות הביטחון הכללי (השב"כ) במערכת החינוך של המיעוט הערבי".
אזרחים ללא אזרחות: דו"ח המעקב הפוליטי השנתי הראשון של מדה: ישראל והמיעוט הפלסטיני 2003-2000.
מדה – המרכז הערבי למחקר חברתי יישומי חיפה, עמ' 78-76.
חינוך לאזרחות
איכילוב, א'. (1993).
החינוך לאזרחות בישראל: מגמות התפתחות
. תל אביב: ספרית פועלים.
קליקן-פישמן, ד. (1996). האם בתי הספר מחנכים להשתתפות אזרחית.
מגמות
, לח (1), 91-74.
חינוך וזהות
ג'בארין, י. (1999). "חינוך עם זהות".
מחברות עדאלה
, מס' 1, עמ' 29-26.
האוניברסיטה הפתוחה. (2007). "איך נולדו פתאום ערבי ישראל רק בשנות ה-60".
עדכן :האוניברסיטה הפתוחה
, 45, עמ' 34-31.
מיעארע, מ. דיאב, ח'. (2005). "הזהות החברתית והנכונות ליחסי חברה עם היהודים בקרב סטודנטים ערבים במכללה להכשרת מורים". במכללה, 17-16, עמ' 533-563.
רינאווי, ח'. (2003). "זהותם של האזרחים הפלסטינים בישראל".
החברה הערבית בישראל סדר יום אמביוולנטי
, המסלול האקדמי של המכללה למינהל-החוד למדעי התנהגות, עמ' 32-24.
הקרנת סרט.
חינוך בנגב
·
אבו-סעד, א. (2004). "מדיניות השליטה והמיעוט הערבי-פלסטיני בישראל: מערכת החינוך הבדווית בנגב".
מדינה וחברה
, 4 (1), עמ' 932-911.
·
דין, אריה. (2006). "סופות בנגב".
הד החינוך
, 81 (6), עמ' 100-98.
מרצה אורח
Navigation
דף הבית
בלוג
שיח סימנים ארוע פתיחה
המרכז לפדגוגיה ביקורתית
זכויות עבודה של בני נוער
תכנית חינוך לצדק חברתי
קורסים
התנסות בהוראה - פדגוגיה ביקורתית שנה א'
מבוא לסוציולוגיה
תנועות לשינוי חברתי
זכויות אדם
זכויות הילד/ה
מחשבת החינוך
מבוא לחינוך מיוחד
התנסות בהוראה - פדגוגיה ביקורתית שנה ב'
כלכלה חברתית
פדגוגיה של כלכלה חברתית
מבוא לפסיכולוגיה במבט ביקורתי
חינוך לשלום
התנסות בהוראה - פדגוגיה ביקורתית שנה ג'
קורס לצדק סביבתי
פמיניזם
זכות הצבעה לנשים
זכות הצבעה לנשים ברחבי העולם
קורס מתקדם בפדגוגיה ביקורתית פמיניסטית
פורום שנה ג'
שפת סימנים
חינוך ערבי
התכנית במדיה
28.9.05 כתבה בעתון הארץ
כתבה בג'רוסלם פוסט 1.9.05
כתבה בעתון הארץ יוני 2006
ספורים שנכתבו על ידי סטודנטים
גברת ומר ואנטנת הסלולר-עמיחי גל
מהמחוך לסרבל- נתלי גינדס
טקס הבונה - נירה זריה
יום הולדת - נעם מימון בצלאל
הפנתרים השחורים - ענת גורדצקי
הפנתרים מקרחת היער "מוסררה"
פעילויות וארועים של התוכנית לצדק חברתי
עבודת אנימציה משותפת של סטודנטיות קורס אומנות וחבר
ספרית הבית
מאמרים
מושגים מרכזיים בפדגוגיה ביקורתית
שוויון הזדמנויות בחינוך - המקרה של החרשים
יחסי הורים בית ספר נקודת מבט ביקורתית
הויכוח על שיטות הוראת הקריאה
מיליטריזם בחינוך - מבוא
הוראת ספר יהושע והכיבוש
מכבסת המילים הגדולה - תגובה לדו"ח דוברת
זריחות - תכנית הקנית הקריאה לנער ערבי מונשר
גבר, אישה, מלחמה ושלום
מה מגולגל במגילה, פורים בראיה בקורתית
מדוע נשים עוסקות בזנות?
קשירת כף רגל נשים בסין
תעשיית המין בישראל כפי שמשתקף באינטרנט
מרד הנשים
גישות לחינוך מתמטי בחינוך הביקורתי
פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית לילדות וילדים
ספור חנוכה
ג'וליה ולונה ספור אמיתי על אשה אמיצה
סדר טו בשבט
הויכוח הגדול של פורים
סודות בהגדה
ספור הגבורה של העם הדני
תכניות לימודים והפעלות
שוויון בין המינים בגיל הרך
הקדמה - רציונל התכנית
מרחב הגן
ספרות ילדים
דמוי גוף
מעורבות הורים
פרסומות
כשאגדל אהיה
מרחב החצר
חגים וחגיגות
השבת
רציונל והפעלות של תכנית "זריחות"
הפעלות בנושא זהות מגדר וחינוך לשלום
מתמטיקה וכלכלה חברתית
קו העוני
עניים, עשירים ומה שבאמצע
קישורים
אתרים של פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית
שותפים לעשית המרכז לפדגוגיה ביקורתית
ארגונים ותנועות לשינוי חברתי
מצגות
סטטיסטיקות של אי שיויון בדגלי העולם
היסטוריה של אנשים עם מוגבלויות
צוות
חגית גור זיו
גל הרמט
גליה זלמנסון לוי
פורום
יצירת קשר
English
Login
Register