קורס מבוא לחינוך ילדים עם מוגבלויות
חגית גור זיו, בועז אחד העם תקציר הקורס מציע מבוא לחינוך ילדים עם מוגבלויות דרך ההיסטוריה של הנכות. מטרת הקורס היא להבין את החינוך המיוחד הקיים היום כתוצר פוליטי וחברתי של היסטוריה כללית יותר של אנשים עם מוגבלויות. על כן נתייחס לגישות השונות כלפי אנשים עם מוגבלויות לאורך ההיסטוריה ונראה כיצד הן השפיעו על החינוך (המיוחד).
הגישה המרכזית עליה מבוסס הקורס היא גישת הזכויות, גישה הרואה באנשים עם צרכים מיוחדים מיעוט מופלה בחברה, שזכויותיו לשוויון וחירות מופרות על ידי החברה בשל דעות קדומות, סטריאוטיפים ומיתוסים שליליים. זו גישה הלקוחה מתוך התחום של לימודי מוגבלות Disability studies) ורואה בהגדרה של נכויות הבניה חברתית כפי שמגדר הנו הבניה חברתית. במשך הקורס נחשף לאנשים עם מוגבלויות שונות תוך כדי ניסיון להבין את נקודות מבטם, ונתמודד עם סוגיות ובעיות בתוך מערכת החינוך המיוחד הקשורות לשאלות של צדק חברתי.
רציונל
שונות פיזית, חושית ונפשית היוותה הצדקה לאפליה בחברה האנושית מראשית ההיסטוריה. האפליה מתקיימת בכל תחומי החיים. בישראל אנשים עם מוגבלויות מוחזקים במוסדות נפרדים, במערכת החינוך הם נשלחים לבתי ספר מיוחדים ולכיתות מיוחדות, כאשר רק מעטים משולבים במערכת הרגילה אך עדיין אינם מקבלים את המגיע להם על פי חוק.
דעות קדומות כנגד אנשים עם מוגבלות המתויגים כ"שונים" רווחות בצבור הכללי ובקרב מחנכים, קשה לשבור אותן שכן הרחקתם של ילדים אלו מילדים רגילים ומן החברה בכלל מחזקת את הסטיגמות יוצרת פחד ורתיעה המובילה לאפליה בבגרותם בעבודה, בנגישות למוסדות חברה, בלימודים, וכד'
הצלחתה של גישת הזכויות אותה הובילו ארגוני הנכים בארצות הברית בשרשרת של מאבקים ציבוריים, יצרה תהליך של שנוי חברתי המתרחש בעולם ובשנים האחרונות גם בארץ. תהליך זה "חותר לבסס את מעמדם, שילובם ותרומתם של אנשים עם מוגבלות לחברה, גם אם הם נזקקים לשם כך להתאמות עקב צורכיהם המיוחדים." גישת הזכויות מבוססת על עקרונות של שוויון הממומשים על ידי שלוב של אנשים עם מוגבלות מתוך ראיה שכחלק מזכויות האדם המגיעות לכל יחיד/ה בחברה זכותם לחיות חיים מלאים, לממש את עצמם ולהתקיים בעצמאות ובכבוד, לתרום מכישרונותיהם ויכולתם לחברה וליהנות ממה שהחברה מציעה לכל אזרחיה. (מבוסס על דו"ח מבקר המדינה)
החינוך המיוחד מושפע משנויים אלו, אם כי בישראל הוא מגיב באטיות ליישום מעשי של שינוי התפיסות. גישות פסיכולוגיות המכוונות למיון וקטלוג וגישות שיקום עדיין מאד מרכזיות במערכת החינוך המיוחד. האידיאל של התאמה של הילד/ה בעל/ת הלקות לנורמה החברתית המקובלת עדיין מהווה קריטריון מרכזי להצלחת החינוך, כשמידת הסטייה מן "הגוף הבריא והשלם" מהווה אמת מידה לנורמטיביות. התרגום המעשי בחינוך של גישת הזכויות עדיין אינו ברור ואינו מופעל באופן המניח את הדעת.
הקורס יעסוק בתהליך השנוי החברתי ומשמעותו להתוויית החינוך המיוחד והסוגים השונים של שילוב.
מטרות . • הכרה וחשיפה לאנשים עם מוגבלויות: קוגניטיבית, פיזית, נפשית, חושית. • הכרת ממשל החינוך המיוחד: זכויות, חוקים ומדיניות, פוליטיקה. • הכרת גישות שונות ביחס לאנשים עם צרכים מיוחדים: גישת השיקום, גישות • פסיכולוגיות, גישות רפואיות, גישת הזכויות, סינגור. • הכרת הגופים: בתי ספר, דת, בתי חולים ומוסדות סגורים/פתוחים. • הכרת הסינגור: פעילים/ות, תרבות נכות, ארגונים ועמותות, הורים, הפגנות. • הכרת החברה והדיון הציבורי: נגישות,נדבה, דמגורפיה, כלכלה, חינוך, תרבות פופולרית, תחבורה, עבודה ותעסוקה. • דיון בדרכי השילוב ובהתמודדות של מורים ומורות.
דרישות הקורסנוכחות השתתפות פעילה קריאת חומר עיוני עמידה במטלות הקורס
משימות 1. צפייה בסרט וכתיבת רשמים מהסרט ופרסום בפורום באתר (חצי עמוד-עמוד). 2. הצטרפות ומעקב אחרי פורום של אנשים עם לקויות, כתיבה של רשמים בפורום. 3. הצטרפות לפעילות בארגון או מוסד באזור המגורים: מועדוני חרשים, בקול, מועדוני עוורים, מועדון אנוש, מוסד cp, איזי שפירא, בית הגלגלים, כתיבת רשמים בפורום. הצטרפות לועדת השמה בישוב שלכם - אופציה 5. הגשת משימות קריאה וכתיבה: .
דרכי הוראה למידהצפייה בסרטים ודיונים, ביקור בתערוכה, הרצאות אורח, עבודה בקבוצות, יצירת דיאלוג עם אנשים בעלי צרכים מיוחדים.
פירוט התכנית
יום א' 10.2.08. 8:30-10:00 מושגי יסוד 10:15-11:45 סרט: כשבילי שבר את הראש שיחה 12:15-13:45 דילמות 14:15-15:45 סרט: Sound and fury על דילמת ההשתלה הקוכליארית¼16:00 17:30 היסטוריה של אנשים עם מוגבלויות
יום ב' 11.2.08 8:30-10:00 1. חוק החינוך המיוחד – הזכות לשוויון לתלמידים עם מוגבלות במערכת החינוך 2. חוק השילוב – (תיקון מספר 7) שלוב תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרות החינוך רגילות וועדת מרגלית לבדיקת יישומו של חוק החינוך המיוחד 3. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות 4. תלמידים ערבים עם מוגבלות¼10:15-11:45 קריאת מאמרים עבודה בקבוצות: שלומית וולקוב: ההיסטוריה של חינוך החרשים פוקו: שגעון בעידן התבונה סילביה טסלר לזוביק בתוך אי שוויון בחינוך The rejected body
12:15-13:45 עדות אישית: שרון מידן 14:15-15:45 סרט לשלב את פיטר 16:00 17:30 דיון יותר בשלוש התקופות כלליות בהיסטוריה של הנכות: א. מהשד לרופא – מוסר, רפואה והתמקצעות ב. הקידמה ומעבר – הפרדה, ניתוח, וחינוך מיוחד ג. קהילות מכילות – זכויות ורפורמה
יום א' שעור הדרכה 2.3.08 ביקור ב"הזמנה לשקט" מוזיאון הילדים חולון
יום א' 13.4.08 8:30-10:00 ארגונים שונים ופעולתם 10:15-11:45 הרצאה תקווה לוי ארגון "הילה"
12:15-13:45 הקשרים פוליטיים של הסללה בחינוך מיוחד בארץ ועדות השמה- המאבק של ארגון הילה הפניית אתיופים לחנוך המיוחד מאבקי ארגון "בזכות"
14:00-14:45 סרט: לקויי למידה עד כמה קשה זה יכול להיות 16:00 17:30 נשים ומוגבלות חינוך מיוחד מפרספקטיבה של לימודי נכות 14:15-15:45
יום ב' 14.4.08
8:30-10:00 invisible to the world סרט
10:15-11:45 לקויות נפשיות – הרצאה: ד"ר גדעון אבידן ¼>12:15-13:45 תרגיל ושיחה 14:15-15:45 סרט: רגעים של חסד/יוסף שילוח 16:00 17:30 סכום הקורס
קריאת חובה
בחירה של שלושה פרטים וכתיבה בעקבות המאמר בתאום עם בעז אחד העם
היומן, ג’. מחסד לזכויות אזרח - האבולוציה של תנועת הנכים בארה"ב
ליזר, י. (2002) חינוך מיוחד: שאלות וחיפוש תשובות עם הכניסה למאה ה21. סחיש 17:2
לייזר, י. (2001). החינוך המיוחד נושק לעתיד: נושאים לעיון ודיון ביקורתי. סחיש כרך 16, 1, 15-24
קריאת רשות מומלצת טסלר-לזוביק, סילביה, הזכות לשוויון של תלמידים עם מוגבלות, בתוך אי שוויון בחינוך, גולן עגנון, עורכת, הוצאת בבל, 2004, עמ' 59הצרכים המיוחדים בכתה הרגילה. סחיש" -סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום . 7, 1, 75-92 וולקוב, שולמית, החרשים כקבוצת מיעוט: ראשתי המאבק על שפת הסימנים, היסטוריה, טבת תשנ"ח 55-94. , סאקס, אוליבר, אנתרופולוג על המאדים, גור, חגית, שוויון הזדמנויות ודיכוי: המקרה של החירשים. עיונים בחינוך, 1997, 200-219 .
קריאת רשות נוספתהאוניברסיטה הפתוחה (1990), סוגיות בחינוך מיוחד, ת"א: האוניברסיטה הפתוחה. דרור, א., ויזל, א. (2003). אקלים ארגוני, חוללות עצמית של מורים ועמדות כלפי שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים. סחיש, 18, 1, 5-18 . הבר,ד. (1990) לא הואב לקרוא: טיפול רב מימדי בליקויי למידה. ת:א: רמות.וייס מאירה, אהבה התלויה בדבר, הילד הפגוע בעיני הוריו, ספרית הפועלים, תל אביב, 1991. ויזל, א' (1995). האם יש בגן העדן מלאכים שיודעים שפת סימנים? - מסלולים בחינוך ילדים לקויי שמיעה בישראל. בתוך: ד. חן (עורך) החינוך לקראת המאה העשרים ואחת. תל אביב: רמות. 503-514. וייס, מ. (1991) אהבה התלויה בדבר, תל-אביב: ספרית פועלים. טסטין, פ. (1994). מצבים אוטיסטים אצל ילדים. הוצאת אחיאב. יהודה, ש. (עורך). 1995 . שילוב הילד החריג בכתה הרגילה. מכון מופת מישורי, ע. (1992), אוטיזם וליקויי תקשורת. ת"א: אלו"ט. מנור, א. וטיאנו, ש. (2000), לחיות עם הפרעת קשב וריכוז ADHD . ת"א: דיונון. קוזמינסקי, ל. (2004), מדברים בעד עצמם:סינגור עצמי של לומדים עם לקויות למידה. חולון ות:א: יסוד ומופ"ת. סאקס, א'. (1990). האיש שחשב שאשתו היא כובע. הוצאת מחברות לספרות, זמורה בע"מ. 183-239. פוקו, מ. (1972) שגעון בעידן התבונה,הוצאת כתר ירושלים. רייטר, ש. (2004). מעגלי אחווה- לשבירת הקשר בין מוגבלות לבדידות. "אחוה"- היחידה להוצ' לאור, חיפה
Ferguson, P.M. (2002). Trends and issues in serving culturally diverse families of children with disabilities. The Journal of Special Education. Vol.36 pp 131-138 ¼BR>. באינטרנטחוק החינוך המיוחד - 1988. http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Special/HukimUnehalim/HokHinuchMeyuhad/חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות 1998 - בזכות, המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות http://www.bizchut.org.il/נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלותhttp://www.mugbaluyot.justice.gov.il/mojHeb/NetzivutNew/ארגונים ארציים של אנשים עם מוגבלויות – בתוך האתר של שתיל http://www.shatil.org.il/site/library-subcategory.asp?categoryid=23&subcategoryid=65
רשימת האירגונים בחיפה>http://www.haifa.muni.il/Cultures/he-IL/Municipality/Welfare/Rehabilitation/address/ארגוני נכים ומסגרות חברתיות.htm
אגודת פראדר וילי בישראל (הורד ב2004) פראדר וילי, תסמונת הרעב הקטלני, מסמך אינטרנט http://www.pwsil.org.il/. אגודת תסמונת רט בישראל (הורד ב2004) עיניים מדברות ותקווה מתעוררט http://www.rettisrael.org/ אגודה לאומית לקימום מפגרים בישראל/http://www.akim.org.il/פורטל נכים זכויות משפטיות http://www.disabled.co.il/במבילי על נכים וסיעוד http://www.bambili.com/asp_new/hdish.aspארגון הגג של ארגוני הנכים ¼/FONT>http://www.center4all.com/BuildaGate4/general2/company_search_tree.php?NewNameMade=0&SiteName=disable&lan=en&EnterDefault=&Referral=tree&BuyerID=547780084נכים ומוגבלים - בטוח לאומיhttp://www.gov.il/FirstGov/TopNav/Subjects/SWelfare/WPension/WPLimited/בית הגלגלים http://www.hasamabg.co.il/אנוש העמותה הישראלית לבריאות הנפש >http://www.enosh.org.il/
NAMI The National Voice of Mental Illnesshttp://www.nami.org/
רשימת סרטים
צבע גן עדן סיפורו של מוחמד, ילד אירני בן 8, שעיוורונו גורם לו להשתמש בחושיו האחרים ביתר שאת. אביו, כורה פחם אלמן, מוציא אותו מבית הספר לעיוורים בטהרן בדרך לכפר הולדתו הקטן שבצפון איראן. הדרך קוסמת למוחמד, שמגלה את נפלאות העולם הגדול. כשהם מגיעים לכפר מוחמד יוצר קשר מיוחד עם אחיותיו ועם סבתו, אך אביו מתבייש בו ורואה בו מכשול לקיום חתונתו עם אהובתו, שאינה יודעת דבר על הילד. במציאות קשה ועם עיניים שאינן רואות יוצר הבמאי מג'יד מג'ידי (באראן) גן עדן עלי אדמות למען הילד. הסרט זכה בפרס הראשון בפסטיבל מונטריאול
אנשי התחנה ידידות מופלאה בין "איש קטן" (בגובה מטר וחצי) לבין אישה שאיבדה ילד לבין מוכר נקניקיות לטיני, בעיירה נידחת בניו-ג'רזי. הסרט זכה באין ספור פרסים בארצות הברית ובעולם כולו, כולל בפסטיבל סאנדאנס. עם פיטר דינקלדג' (המין האנושי) ופטרישיה קלארקסון (הרחק מגן עדן, Pieces of April). הבמאי הוא תומס מק'ארתי שזהו סרטו הראשון.
Murderball דוקומנטרי אינטנסיבי שיחזיק אתכם ערים גם בשעות הקטנות והעייפות של הלילה, שזכה בשני פרסים בפסטיבל סאנדאנס. סיפורם של לוחמי רוגבי קטלניים על כסאות גלגלים, הוא לא רק סיפור על הרוח האנושית ועל תחרותיות ספורטיבית, אלא גם על משפחה, נקמה, כבוד וכן, גם סקס. בונוסים רבים מצורפים לדיסק, כולל תוכנית מיוחדת של Jackass על Murderball, ראיונות עדכניים וקומנטרי של הבמאים הנרי אלכס רובין ודיינה אדם שפירו.
In the Land of the Deaf ניקולה פיליבר, האיש שהביא לנו את הילדים המקסימים של "פעלים למתחילים", אחראי לדוקומנטרי המוקדם יותר הזה, על עולמם הדומם של החירשים. פיליבר מתייחס גם לעידן המודרני המהווה מגדל בבל תקשורתי, בכל מה שקשור בתקשורת בין אנשים שאינם שומעים זה את זה ומדברים בשפת סימנים. רדיו סיפור חברותם האמיצה וארוכת השנים של מאמן פוטבול תיכוני (אד האריס, גלנגרי גלן רוס) ושל נער שחור, מאותגר שכלית (קובה גודינג ג'וניור, ג'רי מקגוויר), בדרום קרוליינה של שנות ה-60. עם דברה ווינגר, (שמיים מגינים מעל) כאשת המאמן. מייק טולין (חיזורי קיץ) ביים.
כף רגלי השמאלית דניאל דיי לואיס בתפקיד שזיכה אותו ב"אוסקר", מגלם את דמותו של הסופר והצייר האירי כריסטי בראון. בראון נולד נכה והרופאים לא נתנו הרבה תקוות לאמו באשר לעתיד. למרות אזהרותיהם הביאה את התינוק הביתה ובזכות האמון שהיה לה ביכולתו, צצה מתוך הגוף הנכה נפש של אמן, שהצליח להוציא אל הפועל את יצירתו באמצעות הגפה הבריאה היחידה בגופו - רגל שמאל.
ילדים חורגים לאלוהים מרלי מטלין זכתה באוסקר ובגלובוס הזהב על תפקידה כצעירה חירשת שהמורה שלה להגייה, ג'יימס (וויליאם הרט), מתאהב בה עד כלות. בתחילה היא מסרבת, אבל בהדרגה בוראים השניים עולם משלהם, ללא מילים.
Land of Silence and Darkness סרט תיעודי היורד לעומקם של החיים בעולם של דממה ואפלה של חרשים-עיוורים. סיפורה של פיני שטראובינגר, אישה עיוורת וחרשת בת 56, אשר מקימה ארגון עזרה לאנשים כמוה בבוואריה ועורכת מסע ברחבי גרמניה כדי לפגוש את עמיתיה – תושבי ארץ הדממה והאפלה. עד מהרה מתברר ששוב אנו שותפים במשלחת מחקר אל עולמו המיסטי של הרצוג, של קיום אנושי על סף אבסטרקט.
קוראים לי סם שון פן הוא סם, איש עם מנת משכל של ילד בן שבע, שמגדל בעצמו את בתו (אחרי שאמא שלה בורחת). הילדה גדלה, היא עצמה כבר בת שבע, והאנשים הרעים מהרשויות רוצים לקחת אותה מסם. הוא שוכר עורכת דין קשוחה (מישל פייפר) כדי שתגן על זכויותיו, ומלמד אותה שיעור או שניים על חשיבותן של אהבה ומשפחה.
נפלאות התבונה הזוכה הגדול באוסקרים של 2001 הוא סרט דרמה קלאסי שמתאר את התמודדותו של המתמטיקאי הגאון ג'ון נאש עם מחלת הסכיזופרניה והצלחתו, למרות הקשיים המרובים, לזכות בהצלחה מקצועית. הנוסחה הזו, שבה הגיבור, חרף המכשולים הנערמים בפניו, מוכיח את עוצמתה של הרוח האנושית - אינה זרה להוליווד. רון האוורד מיישם כאן ידע של שנים ומביא למסך יצירה המצליחה לתעל היטב את רגשותיהם של הצופים. כמובן, יש כאן את כל האלמנטים הנדרשים: צעיר מבריק אך בעייתי, רומן מהוסס עם אישה תומכת, משבר קשה שמאיים על חייו של הגיבור ולבסוף גאולה אישית
black מעין וריאציה לסיפורה של הלן קלר, שמתרחשת בתת יבשת ההודית. מורה למוד חיים וקשיים נכנס לעולמה של ילדה עיוורת חירשת-אילמת. זהו מסעם של השניים בניסיון למצוא את גווניו השונים של הצבע השחור, הצבע של הדממה הטוטאלית, של החושך המוחלט. זהו מסעה של ילדה מבורות לידע, מכאוס לבנייה של זהות. סרטו המרשים של סאנג'אי ללילה באנשאלי, מי שביים את יצירת המופת "דבדאס".
Marathon (aka Running Boy) אחת ההצלחות הקוריאניות של השנה עוסקת בבחור אוטיסטי עם חיבה מיוחדת לזברות ואמא שנורא נורא אוהבת אותו, שמוכיח את התעלותו מעל לנכויות החברתיות שלו בכך שהוא מתחרה במרתון. בכשרון רב ובעין ריאליסטית טווה הבמאי יון-צ'ול ג'אונג סיפור מרגש מאוד של הצלחה. חווייה משפחתית. עם השחקן הכריזמטי סאונג וו צ'ו (Raging Years).
The Rain man איש הגשם 1988 צ'ארלי הוא איש עסקים מצליח שסלל את דרכו בכוחות עצמו, בזכות קסמו האישי ויופיו. אביו העשיר והמנוכר נפטר וצ'ארלי הכועס מגלה כי מלבד מכונית עתיקה לא הוריש לו אביו דבר. הירושה כולה הולכת לריימונד, האח שצ'ארלי מעולם לא ידע שיש לו. ריימונד האוטיסט מתגורר במוסד סגור, שם הוא מתפקד סביב אובססיות שגרתיות ומפגין גאונות מתמטית נדירה. על מנת להשיג את כספי הירושה, צ'ארלי חוטף את אחיו החדש למסע ברחבי ארה"ב בו לומדים השניים להכיר זה את זה. סרטו של בארי לוינסון (לכשכש בכלב) עם דסטין הופמן (אני אוהב האקביז), וטום קרוז (קוקטייל) זכה בפרסים רבים ברחבי העולם כולל האוסקר, BAFTA, דב הזהב של ברלין וגלובוס הזהב.
The mighty מעל כולם סיפור מרגש על ידידות בין שני נערים חריגים ומאבקם כנגד שאר העולם, מעין שילוב בין "אני והחבר’ה" ל"פישר קינג". מקס הוא נער מגודל שנשאר זו שנה שניה בכיתה ז’. הוא משמש מטרה ללעג של חבריו, חי עם סבו וסבתו (הארי דין סטנטון וג’ינה רולנדס) ונושא בתוכו זכרון עמום של טראומה - אביו רצח את אמו לנגד עיניו כשהוא היה ילד קטן. הוא מתידד עם ילד חדש בכיתה, קווין, גאון הסובל ממחלה נדירה וזקוק לקביים. יחד, בהשפעת אגדות המלך ארתור, הם מכריזים על עצמם כ"פריק האדיר", כשמקס משמש לקווין כרגליים וסוחב אותו על כתפיו, ואילו קווין הוא המוח של השניים. הידידות עומדת במבחן כשאביו של מקס חוטף אותו מביתו. שרון סטון היתה מועמדת בצדק ל"גלובוס הזהב" על תפקיד אמו של קווין. בתפקידי משנה פולחניים מופיעים גם מיטלוף וג’יליאן אנדרסון בתפקיד הפוך לחלוטין מדמותה כסוכנת סקאלי.
The eight day
Elling 2001 דרמה נורווגית
Simon Birchסימון בירץ' הוא הילד הכי קטן בכיתה: ידיים קטנות, רגליים קטנות, ראש קטן, משקפיים קטנות. אבל לב ענק יש לו. החברות בין סיימון (מייקל סמית) וג’ו (מזלו) עומדת במבחנים שלא כל זוג חברים בני 12 יכולים להתמודד איתם. מעבר לקשיים הרגילים: הורים, בנות, מורים - נושא כל אחד מהם מטען נפשי כבד שייפרק בסופו של דבר, כל אחד בעזרת השני. אין כמו יופי פנימי לאחר הצהריים של סרט.
סרט מרתק שחלף על פני המסכים בארץ מהר מדי וזו ההזדמנות לתקן את המעוות. הבמאי-תסריטאי ג’ונסון עיבד את ספרו הנפלא של ג’ון ("העולם עפ"י גארפ") אירבינג "תפילה לאוון מיני". הגיבור הוא סיימון, ילד-גמד המתגורר בעיירה קטנה עם הוריו המתעלמים ממנו, ומאמין שאלוהים הועיד אותו לגדולות. חברו הטוב הוא ג’ו, בן לאם חד הורית, המעניקה לסיימון את החום החסר לו בבית. כשכדור בייסבול טועה גורם למות אמו של ג’ו, יוצאים השניים לחפש את אביו שזהותו נותרה עלומה. סרט שירגש גם את הצופה הציני ביותר, בזכות דמותו של הגיבור ומשחקו של איאן מייקל סמית שמגלם אותו.
יותר מאהבה Other Sister עימותים בין האם הדואגת לבין בתה, המשתחררת ממוסד לילדים מוגבלים. קרלה, אותה מגלמת ג'ולייט לואיס (רוצחים מלידה), היא הבת שכבר למדה להסתדר לבד, למרות נכותה המוחית. אליזבת, בגילומה של דיאן קיטון (הרומן שלי עם אנני), היא האמא שחושבת שהיא יודעת בדיוק מה הבת שלה צריכה. אליזבט ובעלה מגלים שהבת שלהם יכולה להיות עצמאית ואפילו להתאהב בדני החתיך.
קוראים לי סם I am sam שון פן הוא סם, איש עם מנת משכל של ילד בן שבע, שמגדל בעצמו את בתו (אחרי שאמא שלה בורחת). הילדה גדלה, היא עצמה כבר בת שבע, והאנשים הרעים מהרשויות רוצים לקחת אותה מסם. הוא שוכר עורכת דין קשוחה (מישל פייפר) כדי שתגן על זכויותיו, ומלמד אותה שיעור או שניים על חשיבותן של אהבה ומשפחה.
פרידה 2002 סיפור חייה הסוערים והמיוסרים של הציירת המכסיקנית פרידה קאלו הוא הזדמנות לבמאית ג'ולי טיימור ("טיטוס") לנסות להעביר אל המסך את התהוות היצירה האמנותית ולחקור את נפש האמן. קאלו עברה בצעירותה תאונת דרכים קשה שריתקה אותה למיטה במשך חודשים ארוכים במהלכם החלה לצייר, בעיקר את עצמה ואת סבלה. הסרט מתאר הן את תהליך היצירה והן את מערכת היחסים הסוערת שלה עם בעלה המפורסם לא פחות הצייר דיאגו ריברה, והרומן שהיה לה עם המהפכן הגולה ליאון טרוצקי. זהו תפקיד חייה של השחקנית המכסיקנית סלמה הייק. אחד הסרטים היותר מרהיבים מבחינה ויזואלית שנוצרו בשנים האחרונות, המצליח לרגש את הצופים גם אינטלקטואלית וגם חושית.
My Flesh and Blood סרטו הדוקומנטרי של ג'ונתן קארש הוא סיפור נוגע ללב, כמעט אבסורדי, המתגשם בקליפורניה של העשירים והיפים. הבמאי מעביר בתנועות רכות את סיפורה של סוזאן תום מפיירפילד, קליפורניה, ושל 11 ילדיה המאומצים, המוגבלים בשל מחלות שונות. הכסף והיוקרה הופכים לשוליים, כמעט בלתי מדידים, כשמנסים לאמוד את כמות האהבה שמורעפת על הילדים. אנושיות יחידה במינה אנגלית ללא תרגום ללא דבוב)
שנות חיינו היפות The Best Years of our lives 1946 מלודרמה קלאסית שנחשבת לנקודת מפנה בקולנוע האמריקאי בכך שסיימה את גל סרטי המשפחה הפטריוטיים שנוצרו בהוליווד בשנות המלחמה. סיפורם של שלושה משוחררי צבא החוזרים הביתה אחרי מלחמת העולם השניה ומסתגלים לחיי האזרחות. תסריטו של רוברט שרווד שעיבד את ספרו של מקינלי קאנטור מתאר בדייקנות את האווירה בארה"ב שלאחר המלחמה. הסרט לא איבד מעוצמתו הרבה עד היום. זכה בשבעה פרסי אוסקר, כולל הסרט, הבמאי, השחקן (מארץ'), התסריט, העריכה, המוסיקה ושחקן המשנה הטובים ביותר. הרולד ראסל שזכה בפרס שחקן המשנה היה אכן נכה מלחמה שאיבד את ידיו בקרב.
קשמון, ר. (2004), הרהורים בנושא הכלה מלאה. סחי"ש 19:1, 99 - 104
תובל ס. אורי, אמדע, (2006) הכלה בבית הספר- משימה בלתי אפשרית?! סחיש כרך 21 מס 2