תקציר הקורס עוסק בארגונים ותנועות לשינוי חברתי בארץ ובעולם. הוא נותן נקודות מבט שונות להסתכלות על ארגונים ותנועות לשנוי חברתי. נבחנים בו האפיונים השונים של תנועות וארגונים במהלך התפתחותם. בקורס יתקיימו דיונים בדילמות מרכזיות הקשורות למהות הארגונים, מטרותיהם ודרכי הפעולה שלהם. במהלך הקורס תבחנה דרכים מגוונות לעיסוק בחומרים אלו בבתי הספר עם ילדים. הלמידה בקורס תעשה באמצעות הכרות עם ארגונים ותנועות במגוון תחומים.
הכרות עם ארגונים ותנועות לשינוי חברתי בארץ ובעולם.
זיהוי אסטרטגיות מגוונות לפעולה והתאמתם למטרות שונות של ארגונים ותנועות.
דיון בדילמות של אקטיביזם חברתי וההזדמנויות החינוכיות שהן מספקות.
רכישת כלים לעיסוק חינוכי בנושא של פעולה לשנוי חברתי במסגרת ההוראה.
מאפינים מרכזיים של ארגונים ותנועות
סוגים שונים של ארגונים
אסטרטגיות מרכזיות ומידת הלגיטימיות שלהן
מאבקים מרכזיים שהפכו לסמל:
המאבק על זכות הצבעה לנשים,
מאבקים לשחרור לאומי,
מאבקים בנושאים של צדק חברתי, שלום, צדק סביבתי, גזענות, שויון בחינוך ועוד.
למידה מהצלחות,
פתוח תוכניות לימודים.
דיונים ושיחות, סימולציות וניתוחן, צפיה בסרטים ומצגות, למידה מתוקשבת, קריאת טקסטים
חובות התלמיד
הצגת ארגון או תנועה של שינוי חברתי על פי העקרונות הנלמדים בקורס
לימוד עומק של נושא נבחר מהקורס
הכנת סיפור ילדים כמצגת או כספר בנושא של שינוי חברתי
(בליווי רקע כתוב על הנושא מתוך מקורות ביבליוגרפים)
רפלקציה על תהליך הלימוד וההכנת הספר.
השתתפות פעילה בשיעורים, מטלות הקורס
אוחנה, דוד, חרון האינטלקטואלים :רדיקליות פוליטית וביקורת חברתית, הוצאת הקבוץ המאוחד. תל אביב, 2005.
הרמן, תמר, מלמטה למעלה: תנועות חברתיות ומחאה פוליטית, כרך שני: תנועות חברתיות, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1996.
ישי, יעל, קבוצות אינטרס בישראל – מבחנה של דמוקרטיה, הוצאת עם עובד, תל אביב, 1987.
ישי, יעל, בין גיוס לפיוס – החברה הישראלית בישראל, הוצאת כרמל, 2003.
מחקרים על המגזר השלישי, חוברת הכנס החמישי 2002. בהוצאת אוניברסיטת בן גוריון בנגב. 2003
סדן, אלישבע, העצמה ותכנון קהילתי, הוצאת הקבוץ המאוחד, תל אביב, 1997.
שרפ ג'ין, התנגדות לא אלימה, הוצאת מפרש, תל אביב, 1984.
קישורים
פרופ' תמר הרמן, תנועת השלום הישראלית- תמונת מצב והערכת סיכויים, האוניברסיטה הפתוחה ומכון שטייניץ לשלום, אוניברסיטת תל אביב, אוקטובר, 2002.