משרד החינוך - הממונה על שוויון בין המינים- המרכז לפדגוגיה ביקורתית תכנית לשוויון בין המינים לגיל הרך,מרחב הגן
משרד החינוך - הממונה על שוויון בין המינים- המרכז לפדגוגיה ביקורתית תכנית לשוויון בין המינים לגיל הרך,
כתיבה: חגית גור, רלה מזלי עריכה גליה לוי זלמנסון
רקע במרחב הפנימי ובחצר הגן מתרחשים תהליכים, כביכול " טבעיים", עם התערבות מינמילית של גננת. קיימים אופנים שונים בהם כל קבוצה לומדת להתנהג במרחב פתוח, בין אם הוא בתוך הגן או מחוצה לו. המרחב בגן כולל 'שיכויות' לקבוצות שונות, חלוקות תפקידים, בחירה 'חופשית' בתחומי ובמקום הפעילות. החצר מאפשרת תנועה חופשית יותר הכוללת רעש ומשחקים רבי משתתפים. לעיתים קרובות הגננת נמצאת בחצר ובמרחב כצופה בלבד, או כמי שפותרת בעיות כשהן מתעוררות. בפעילות פתוחה כזו, נוצר כר נרחב לשחזור של התנהגויות קיימות ודפוסים קבועים. הככונה והשפעה של גננת, המרחב ובחצר יכולה ליצור שינוי באחד התחומים המרכזיים בהם עוסק חינוך לשוויון בין המינים: הדימוי והבטחון העצמי של בנות, ופתיחת המרחב וברחבתו על ידי הבנים.
הטיות מגדריות במרחב הגן ובחצר
אזורי שייכות – ניתן לראות בגן חלוקה לא-מודעת של המרחב לאיזורים "ששייכים" לבנים, שבנות ממעטות יחסית לשחק ולשהות בהם, ואיזורים אחרים "ששייכים" לבנות שבנים משחקים בהם רק לעיתים רחוקות. למשל, איזור הקוביות הוא בדרך כלל איזור משחק של בנים, גם אם באופן לא מוצהר. בנות שמנסות להכנס למשחקי הבנייה שהבנים מנהלים עלולות לשמוע תגובות כמו: "זה לא של בנות, את לא משתתפת", או לקבל תפקידים משניים של מילוי ההוראות של הבנים. מצד שני, איזור המשחק בבובות ובבית נתפס הרבה פעמים כאיזור שמיועד לבנות, והרבה בנים נוטים לראות משחק באיזור הזה בתור משחק פחות-ערך. הילדות והילדים מביאים אתם מן הבית והסביבה את דפוסי המשחק המגדריים הבאים לידי ביטוי בתפיסה שמרחב הבית והמטבח הוא בעיקר אזור שמיועד לבנות ומרחב הבניה מיועד לבנים.
המשחק הסוציו דרמטי - חלוקת תפקידים- חלוקת התפקידים המגדרית ובעקבותיה חלוקת המשחק טבועה מגיל רך מאד והיא מיושמת בגן בין השאר במשחק הסוציו דרמטי המתרחש בפינות הגן. המשחק הסוציו דרמטי חשוב מאד להתפתחותם של הילדים. הוא מאפשר לילדים לשחזר את העולם בו הם חיים ומיתנסים כ"קטנים" וחסרי שליטה, בסיטואציה בהם הם שולטים ומנהלים את ההתרחשויות. חיקוי אינטרקציות ממשיות ושחזור התפקידים להם נחשפו מאפשר לילדים ולילדות לעבד את החוויות וההתבוננויות שלהם על המציאות. במשחק הסוציו דרמטי נוצרת חשיבה, והבנה המנסה לארגן ולהסביר את המציאות על פי סדר והגיון. חלוקה סטירואוטיפית של משחקי בנות במטבח ובנים בקוביות מחזקת בילדים את התפיסה שחלוקה מגדרית של העולם אינה אלא סדר עולם טבעי , מובן מאליו ובלתי נמנע.
המשחק הסוציו – דרמטי – חפצים נלוים וכלי משחק - השימוש בחפצים במשחק הסוציו דרמטי יוצר יתרון מגדרי לבנים כבר בגיל הרך. כשילד "מטיס" דגם זעיר של אווירון, או "דוהר" בדגם זעיר של מכונית, הוא יכול לדמיין את עצמו עובר מרחקים גדולים בקנה המידה שמכונית או מטוס אמיתיים חוצים. התוצאה היא תחושה דמיונית של גוף מאוד גדול, נוכחות גדולה במרחב, דמויית "גוליבר", שמלווה בתחושות שליטה ויכולת. גם בנות משחקות בדגמים מוקטנים של חפצים אמיתיים. אבל רבים מהם הם חפצים ביתיים ונייחים יחסית. הם פחות מוקטנים, ביחס למציאות, מההקטנה המאפיינת מטוס צעצוע או חללית צעצוע. (עגלת בובות יותר קרובה למציאות מאשר מכונית צעצוע מכל סוג.) הצעצועים המוקטנים המיועדים לבנות קשורים בדרך כלל במרחב תחום, ביתי. לכן, הם לא מקנים תחושות בולטות כל-כך של גוף גדול חזק ושולט. שעות משחק ארוכות וחוזרות מקנות הרגלים חזקים של תפיסה עצמית ותודעה. לכן, אם בנים רגילים לשחק הרבה בדגמים מאוד מוקטנים ולהפעיל מכוניות ומטוסים מאוד מוקטנים שהבנות לא משחקות בהם, הבנים רוחשים בהדרגה תחושות של מרחב עוצמה ונוכחות שלא מתפתחות באותה מידה אצל בנות. הם רוכשים לעצמם יכולת לדמיין וליצור מצבים אפשריים שמעולם לא ראו אותם. ומצד שני, בנים מקבלים פחות אימון בהדמיית עצמם בבית, במרחב תחום, בעיסוקים ביתיים. הבנות מחקות בעיקר דגמים קיימים של המשפחה אינטרקציות שהן ראו ופחות מתנסות ביצירת מצבים מדומים מחוץ לניסיונן. היררכיה במרחב - החלוקה של מרחב הגן לאיזורים של בנים ובנות מלווה גם בדירוג היררכי שעל פיו, לעיתים קרובות, איזורי הבנים נחשבים לאיזורים חשובים או משמעותיים יותר. המיקום והשטח שמוקצים לכל סוג משחק מעבירים מסר סמוי אבל חזק לגבי החשיבות שמייחסים בדרך כלל לאותו סוג משחק.
חלוקת שטח בלתי שוויונית – בנים ובנות משחקים באופן שונה בחצר. רוב הבנים עסוקים בדרך כלל במשחק יותר אנרגטי, יותר תחרותי, ויותר אגרסיבי משל הבנות. המשחק של רוב הבנות, לעומת זאת, מצטמצם בשטחים מוגבלים יחסית והוא יותר שקט וסטטי. כך קורה שבפועל הבנים ממלאים כשני שלישים משטח החצר בעוד שהבנות תופסות כשליש ממנו. לעיתים קרובות התנועה של הבנים מהירה ובעלת עוצמה, כך שמי שנמצא או נמצאת בדרכם צריך או צריכה להיזהר ולזוז הצידה. השתלטות על שטח מהווה לפעמים מטרה מפורשת של המשחק, במיוחד במשחקים שמתנהלים בין קבוצות מאורגנות של בנים. סגנון משחק סטטי היוצר פחות הזדמנויות לפיתוח מיומנויות הקשורות להתנהלות במרחב, מהירות תנועה, וביטחון גופני. המשחק של הבנות נוטה להיבנות יותר על תקשורת מילולית ומשחק דרמטי. הן נמצאות בדרך כלל בארגז החול, בפינת הבית (אם יש כזו), או בחלקים תחומים ומוגדרים יחסית של חצר. בנים רבים נמצאים בתנועה חלק גדול מהזמן. הם קופצים, מטפסים, רצים, תוך השקעת אנרגיה רבה ותפיסת שטח גדול יחסית. דברים אלו עשויים לתת את אותותיהם בגיל יותר מבוגר בנהיגה. מחקרים מראים כי נשים נוהגות פחות מגברים, הן נוהגות ברדיוס מצומצם יותר קרוב לביתן, והן גם פחות מעורבות בתאונות דרכים. ככלל נשים נמצאות יותר בבקרה על תנועותיהן וגופם. בקרה זו גובה מחיר יקר בהשקעת אנרגיה ותשומת לב. בגן בנים משתמשים יותר מבנות במכוניות הגדולות ובמשאיות (אם יש בגן) הם משחקים בכדורגל, ומשחקי כדור תחרותיים אחרים. רוב הבנות כמעט ואינן מתנסות בפעילויות אלו. גם משחק בארגז החול לעיתים קרובות יתאפיין בחלוקה מגדרית בה הבנים משחקים בקבוצה משלהם והבנות בקבוצה משלהם. לעיתים ימעטו הבנות לשחק בארגז החול מחשש להתלכלך. משחקי הכדור הדורשים תנועה מהירה ומרחב, בנות כמעט ואינן משתתפות בהם. חלוקה זו פוגעת בבנים ובבנות. על בנים יש לחץ גדול להשתתף במשחקים תחרותיים ולהיות חלק מהקבוצה. עבור בנים שאין להן נטיות ל"משחקי בנים" וקשה להם לקחת חלק במשחק כוחני תחרותי (מהסוג של רוב משחקי הכדור, למשל), ההימנעות יכולה לגבות מחיר גבוה מאד, הן בדרך ההתייחסות הסביבה אליהם, והן בדימוי העצמי שלהם. זה נכון גם לגבי בנים שנמשכים לתחומים תנועתיים שמזוהים עם בנות, כמו מחול, וגם – בגיל מבוגר יותר – לגבי גברים שלא נוח להם עם נהיגה. בעוד שבנות עוברות חיברות שמעצים את חלקו של הפחד בחייהן, הרבה מאוד בנים נאלצים ללמוד להסתיר ולהדחיק את הפחד. כבר בגיל הגן הרבה בנים התחילו להפנים תפקידים חברתיים המיועדים להם כגברים. הם מחקים דמויות גבריות מהטלוויזיה ומסרטים כשהם "שולפים", "יורים", מתאבקים, מתחרים, ו/או מנהלים. הרבה בנות, לעומתם, כבר התחילו להפנים תפקידים של טיפול, דאגה, תחזוקת הסביבה הביתית, המשפחתית, והרגשית.
מה ניתן לעשות
- להתערב בחלוקה הכביכול טבעית של אזורי השיכות במרחב ובחצר ולמתן אותה תוך עידוד למשחק של שני המינים בכל איזורי הגן מצד שני, כך שיהיו פחות חלוקות 'טבעיות'. - לעודד משחק במה שאינו מובן מאליו: בנות ישחקו גם בקוביות המלאות וגם בכלי הרכב המוקטנים, ובנים ישחקו גם בעגלת הבובות ובמטאטא. - לעודד את הילדים לביטוי עשיר ורחב של מאוויים ונטיות שלא דוקא על פי החלוקה המסורתית. - ליצור הזדהות עם קשת מגוונת של מודלים מכל הסוגים והמינים. - להפעיל את הדמיון בצורה משוחררת יותר מאילוצי התפקידים המסורתיים של שני המינים.
עקרונות מנחים להמלצות מעשיות - שבירה חלקית של החלוקה לאיזורים מובהקים לבנים ולבנות ושמירה על חלוקה לאיזורים שהיא רכה, גמישה, ומעודדת במודע שילוב חלקי בין סוגי משחק שונים. - יצירה מכוונת של מוקדי משיכה שיעודדו ילדות וילדים לחצות את קווי התיחום המסורתיים בין איזורי המשחק ולעסוק – בחופשיות או לפחות מדי פעם – במשחק שנחשב מתאים לבני (ובנות) המין השני. - יצירת תשתית מבנית של חדרי הגן ופיזור הציוד בהם, כך שהתשתית תבטא חלוקה מעט שונה של מרחב הגן ותיטמע בתהליכי המשחק-הלימוד היומיומיים. - הפרק מציע עקרונות ורעיונות כלליים לארגון וסידור הגן, לצד דוגמאות אחדות של הזדמנויות שבהן ניתן לעודד את שבירת החלוקה בין המינים הנהוגה בתחומים מסויימים. - חידוד מודעות אצל גננות, ילדים וילדות לחלוקת המרחב – ניתן לשים לב לחלוקת המרחב הנהוגה בגן ובחברה בין בנים ובנות, גברים ונשים, וכן לנוהג לסווג דרכי התנהגות במרחב על פי מגדר. ולהמחיש את העובדה שהחלוקות האלה שרירותיות, ואינן תוצר של "חוקי טבע". - ערעור החלוקה החדה בין סוגי משחק "של בנים" ו "של בנות" בחצר הגן – ערעור החלוקה נעשה תוך פתיחת מגוון אפשרויות יותר גדול ויותר גמיש בפני בנות ובנים כאחד; הגדלת טווחי הבחירה של בנות ושל בנים בהתנהגות מרחבית. - שינוי חלקי בדפוסי המשחק החופשי בחצר הגן – המשחק החופשינוטה בדרך כלל להתנהל על פי מנהגים קיימים שחשוב לא להעמיק אותם ולא ליצור אשליה שהם "טבעיים" והכרחיים. - יצירת תמריצים מעשיים לחריגה מהחלוקה הנהוגה – ניתן ליצורתמריצים כאלו באמצעות משחק מונחה ומובנה, לצד הצבת מודלים לחיקוי שיעודדו חריגה מסוג זה. - עידוד ילדות לעסוק בריצה, קפיצה, טיפוס, זריקה, להשתמש במהירות ובכוחן הגופני – עידוד זה בא על מנת לחזק את בטחונן העצמי בתחום הגופני ולהרגיל אותן להעיז לתפוס מרחבים שווים לאלה שתופסים בדרך כלל הבנים. - עידוד ילדים לעסוק במשחק פחות תוקפני, פחות תחרותי, ויותר משתף - פיתוח היכולת שלהם לעשות שימוש יותר נרחב במשחק מילולי , משא ומתן ודמיון, כהשלמה למשחק הגופני ולתחרות הפיסית. פתוח וחזוק פתיחות וסובלנות לצד הבטחון הגופני, פתוח מנגנונים של שיתוף פעולה לצד הדירוג על פי כוח פיזי. - ההמלצות הן "מודולריות". כל גננת מוזמנת לאמץ חלקים שונים מתוך ההמלצות, לפי טעמה ועניינה בנושא, לפי היקף המשאבים העומדים לרשותה, ובהתאם לאילוצים שונים החלים על עבודתה בגן.
המלצות מעשיות
גן משחק אחרת שמות איזורי המשחקמטרת הפעילות: ליצור מצב בו איזורי המשחק אינם מזוהים עם מין מסוים.ביצוע הפעילות: אם נהוג שבובות "זה משחק לבנות" אפשר לקרוא לאיזור הבובות בשם "איזור המשפחה" או "מרחב הבית" כדי לצמצם זיהוי כזה. שינוי השם גם ילווה בשינוי האופן שבו האיזור ממוקם בגן ובפריטים שהוא מכיל. יעל שפירא, קראה בגן שלה לאזור זה "רחוב קטן" והוא כלל "בית קטון" מרפאה, חנות בנק מספרה מפעל ודואר, המודל חיקה את הרחובות שהילדים הכירו במקום מגוריהם.
איזור המשפחה - מיקום
מטרת הפעילות: לשנות את המסר שבובות ובית זה מקום של בנות, למסר של משחק ואחריות משותפת של בנים ובנות. ביצוע הפעילות: אנחנו מציעות להפוך את איזור המשחק בבובות לאיזור המשפחה. לאזור המשפחה יוקדש שטח גדול וישולבו בו דגמים מוקטנים של מגוון מכשירים ביתיים. נוכחות של דגמי מכונות ביתיות כמו מקרר שיש בו גם דברי מאכל מדומים, שואב אבק, טוסטר, מיקסר, מחשב, טלוויזיה, מאוורר, ועוד תגוון את איזור המשחק ותהפוך אותו מושך יותר לכל הילדים. אפשר לשלב ילדים והורים בבניית חלק מדגמי המכונות מקרטון חזק, ובהכנת דברי המאכל המדומים מחומרים שונים ואריזות ישנות. אפשר מדי תקופה להוציא דגם שהתבלה ולהוסיף במקומו מכונה אחרת כדי לעורר עניין מחודש באיזור. לעיתים קרובות אזור זה ברובו הוא מטבח, כדאי לסדר את האזור הזה כמרחב בית הכולל חדרי בית נוספים כגון חדר אורחים (ספה טלוויזיה, ספריה, שולחן נמוך ועליו עציץ, עתונים) או חדר ילדים, מיטות, שטיח צעצועים, או מקלחת (דמוי אמבט, סבון מגבות) את התוספות האלה אפשר להחליף מדי פעם כדי לחדש את הפנה. הוספת אזורי בית שונים עשויה להכניס יותר בנים למרחב הבית והמשפחה.
אזור משפחה - ציוד
מטרת הפעילות: הרחבת הציוד המקובל בגן באזור משפחה כך שכל בן ובת יוכלו למצוא בו דבר מעניין.ביצוע הפעילות: מלבד הציוד המקובל באיזור המשחק הזה, אפשר לכלול באיזור המשפחה פריטים כגון: מקלדות מחשב ישנות, מכונות כתיבה, , מכשירי טלפון ניידים, מחשבונים, מכשיר פקסימיליה ישן, משקל, אמבטיית תינוקות, עגלת קניות קטנה, דלי וסמרטוט רצפה, אריזות (נקיות) של חומרי ניקוי, מכשירי חשמל ביתיים מקולקלים כמו רדיו טרנזיסטור, שעון, טוסטר, וכד'. * ארגז כלי עבודה - מומלץ לכלול בפנת המשפחה ארגז כלי עבודה "לתיקון תקלות" במכשירים השונים. הגננת תוכל לנצל ארועי משחק שעוסק בתקלות ותיקונים, לעודד בנות להשתמש בכלי העבודה, "לתקן" ולפרק מכשירים, לעודד בנים "לבשל" ולהלביש בובות, לשאול שאלות כמו: "שני, את יודעת שגם את יכולה להיות טכנאית מקררים אם את רוצה?" או: "השכן שלי אופה עוגות נהדרות, אורי, גם אתה רוצה היום לאפות?" או: "חברה שלי יונה מתקנת כל מה שמתקלקל אצלה בבית. איך זה במשפחה הדמיונית שלכם היום?" כלי רכב - כלי רכב כמו מכונית שאפשר לשבת בה או עגלה שאפשר לרתום אותה לסוס דמיוני יכולים להוות מוקד משיכה למשחק באיזור המשפחה. הקפדה על הבובות - אנחנו ממליצות לרכוש בובות אנטומיות שכוללות אברי מין של בנות ובנים במספר שווה. בובות אנטומיות מאפשרות לילדות ולילדים זיהוי ברור ושגרתי של ההבדלים הגופניים המבחינים בין המינים. על בסיס היכרות זו אפשר להבהיר שהבדלים אחרים, כמו חלוקת עבודה מסורתית, או אורך השיער, הם מנהגים חברתיים – הבדלי מגדר – בשונה מהנתון הטבעי של הבדלי גוף. חשוב גם להחזיק מספרים שווים של בובות עם צבע עור ותווי פנים אפייניים שונים. הימצאות שלוש בובות בהירות עור לצד אחת כהת עור, למשל, מציבה את הראשונות בתור הנורמה ואת האחרונה כחריגה, יוצאת מן הכלל ושונה. הפנמת הנושא של שוויון בין המינים כרוכה בהפנמה של קבלת שונות בכלל, ובפיתוח יחס שוויוני כלפי קבוצות ומיעוטים מכל הסוגים. בגדי בובות ובגדי משחק - כדאי לצייד את איזור המשפחה בבגדי בובות שמתאימים לשני המינים וגם בבגדים רבים שמתאימים הן לבנים והן לבנות, כמו חולצות טריקו פשוטות, ג'ינס, נעלי ספורט, חיתולים, ועוד. הגננת יכולה להשתמש בהזדמנויות של הלבשת בובות וטיפול בהן להאיר את העובדה ש-"ילדות וילדים שונים בגוף אבל בכלל לא מוכרחים להיות שונים בלבוש או בתספורת." ספרים - נראה לנו שרצוי להציב במקום בולט באיזור המשפחה כמה ספרים שעוסקים במבנה הגוף והתפתחות הגוף של בנות ובנים, במיניות והורות, וכן במושג "משפחה." אפשר לקרוא יחד מהספרים האלה בהזדמנויות שונות – במהלך המשחק היומיומי, בקטעי הלימוד היומיים, או באירועים שונים. גן ממוקם אחרתמטרת הפעילות: ליצור על ידי שינוי מיקום בגן מרחבים חדשים של משחק משותף וחשיבה שונה מן המובן מאליו. ביצוע הפעילות: מיקום איזור המשפחה - הצבת איזור המשפחה בסמיכות לאיזור הקוביות עשויה לזמן לפעמים משחק משותף של בנים ובנות בשני האיזורים, תוך שילוב מבני הקוביות בעיסוקים הדמיוניים של המשפחה ולהיפך.
איזור תחפושות - חשוב לכלול במלאי התחפושות כמויות שוות של בגדי גברים ובגדי נשים וכן כמות משמעותית של בגדים ופריטים שמתאימים גם לגברים וגם לנשים. כמו כן, חשוב לעודד ילדים להתחפש, כלומר להעיז וללבוש גם בגדים של בני המין השני. אזור התחפושות יכל להיות אזור בפני עצמו הסמוך לאזור המשפחה, או יכול להיות תוספת של פרטי לבוש בתוך המרחב עצמו ולא כפנה מובחנת.דוגמאות למגוון הפריטים לאזור התחפושות: הגה אחד או יותר , כובעי לבד או קש של גברים, כובעים שונים של נשים, כובעי בוקרים, כובעי שוטרים, כובעי שוטרות, כובעי ימאים, קסדות בנאים, קסדות לרכיבה על אופניים, קסדות לרכיבה על סוסים, קסדות לרכיבה על אופנוע, כובע של כרטיסן או כרטיסנית, כובע של כבאי או כבאית, סמלי משטרה , ז'קטים של שוטרים ושוטרות, כבאים וכבאיות, משקפות צלילה וטיסה, באנדנות צבעוניות, בגדי ספורטאים וספורטאיות, מטפחות שונות, מזוודות קטנות, תיקים שונים – של גברים ונשים, נעליים של גברים ושל נשים. תצוגת הפריטים: רצוי לתלות את הבגדים על ווים פתוחים כך שייראו בבירור ויהוו מוקד משיכה לילדים וכן לצורך נגישות קלה. פריטים כמו כובעים, קסדות, ואביזרים אחרים רצוי להעמיד על מדפים פתוחים, מוצגים לראווה. תיבת הפתעות - אחת לתקופה ניתן להכניס לאיזור הזה "תיבת הפתעות" חדשה שמכילה אביזרים מתחום עיסוק מסויים, כדי לגרות גם בנים וגם בנות לשחק בו ולהרחיב את טווח הפעלת הדמיון שלהם. דוגמאות לתיבות אביזרים: סט כלי עבודה של צבע או צבעית, סט כלי עבודה משרדי, סט כלי עבודה של מוסך, סט למשחק ב"פיצריה" כולל "פיצות" מלבד אדום מודבק על מצע קרטון, תוספות לפיצה גזורות מלבד (פרוסות פטריות, פלפל, סלמי), תבניות אפיה, קופסאות ריקות של גבינת פרמזן, שטרות כסף מדומה, פנקסי הזמנות, קופה רושמת וכד', סט של כרטיסן או כרטיסנית, סט אביזרים של דייל או דיילת במטוס. איזור הבניה:
הקוביות הגדולות - הקוביות החלולות הן משחק שבעיקר בנים מרבים לשחק בו. אנחנו מאמינות שחשוב מאוד לעודד בנות לשחק ולבנות בקוביות כאלה. הקמת מבנים "בגודל-ילד/ה" יכולה להקנות תחושות חזקות של מיומנות, סיפוק, בטחון, שליטה ולצמצם את הנטייה של הרבה בנות להמנע מהזזה ותפעול של חפצים גדולים. עידוד בנות לשחק בקוביות הגדולות יכולה להוליד קטעי משחק משותפים ולהוות ערוץ למשיכת בנים למשחק באיזור המשפחה, לקחת חלק במשחקי טיפול ובישול, בשיתוף פעולה שאין בה בהכרח תחרותיות או כוח. כדאי מידי פעם לגוון ולהוסיף סוגים שונים של קוביות מחומרים שונים. למשל קוביות מקרטון (אפשר לאלתר אותן מקופסאות מהסופרמרקט, הילדים והילדות יכולים לצבוע אותם קודם לכן כלבנים אדומות ואחר כך לבנות אתם, או קוביות מספוג, קוביות מקלקר עטוף בבד, או גלילים. "קוביות" אלו יותר קלות ויכולות להוות גרוי לבנות לשחק במרחב הבנייה. גם פעילות ההכנה היצירתית של הקוביות עשויה למשוך בנות להמשיך ולשחק בהן.
קוביות קטנות - בקוביות העץ המלא משחקים בדרך כלל בנים. הם בונים לרוב דגמים מאוד מוקטנים של בניינים ומתרחש בו גם הרבה משחק בכלי רכב כמו מטוסים, מכוניות, טרקטורים, חלליות. ניתן גם פה להוסיף סוגים שונים של קוביות קטנות, קוביות מספוג, קלקר, פלסטיק, גלילים. חומרי הפסודת תלת מימדים עשויים למשוך בנות שרגילות ליצור בחומרים דומים באזור היצירה. הגננת יכולה להצביע על הקשר וליצור עניין עבור הבנות להשתמש בחומרים החדשים.
מיקום הקוביות - מומלץ להציב, אם אפשר, את הקוביות החלולות הגדולות והקוביות המוצקות הקטנות בין איזור המשפחה מצד אחד ואיזור המשחק הדרמטי מצד שני. שילוב איזור הקוביות בין שני איזורים שנתפסים כאיזורים של בנות יכול ליצור הזדמנויות למשחק משולב ולמעבר בין סוגי המשחק. המבנים שיוצרות הקוביות החלולות מתאימים בקנה המידה שלהם לדגמי המכונות הביתיות ולמשחק שמתרחש באיזור המשפחה ובאיזור המשחק הדרמטי. הדמיון הזה בקנה מידה יכול להפוך את המעבר בין איזור אחד לשני למזמין, זורם וטבעי. בחלק מן הגנים הקוביות החלולות מסודרות על עגלה. העגלה עצמה יכולה להפוך ל"רכב" שמהווה מוקד משיכה ומביא, באמצעות התנועה שלו לשילוב בין משחקים שמתרחשים באיזורים שונים. למשל, "המשפחה" שמשחקת באותו זמן באיזור המשפחה, יכולה לעלות "לאוטובוס" ולנסוע לבקר בחווה שנוצרה באיזור הקוביות הגדולות. בהזדמנות הזאת הגננת יכולה להעיר, למשל, שאתמול היא נסעה באוטובוס עם נהגת ושיש יותר ויותר נהגות אוטובוס. היא גם יכולה להציע שילדים וילדות יתחלפו בתפקיד הנהיגה באוטובוס לפי התור. שילוב פריטים נוספים - כדאי גם לכלול בתוך איזור הקוביות עצמו כמה פריטים שמזמינים למשחק משפחתי ולמשחק תפקידים, למשל: שמיכה וכריות, מפת שולחן, סלים וכו'. הכנסת חומרים רכים מהסוג הזה לאיזור של קוביות עץ קשות יכול גם לתרום לשבירה החלקית של חלוקות חד-משמעיות בין סוגי משחק ועיסוק. בסמוך לקוביות המוצקות אפשר להוסיף גם בובות זעירות של נשים וגברים, בנים ובנות, רהיטי בתי בובות (שיהפכו אותו לגירסה שונה, מוקטנת מאוד, של איזור המשפחה), ריבועי בדים צבעוניים בגדלים שונים שיכולים להפוך לשמיכות, מפות, שטיחים, גלימות, אוהלים ועוד, בובות של חיות חווה וחיות בר, דגמי עצים ושיחים משטחי "דשא", מפת השכונה או מפת כבישים מצויירת על יריעה מפת ארץ אגדות מצויירת על יריעה.
גן יוצר פינות חדשותמטרת הפעילות: הרחבת המושגים והחשיבה הקיימת לגבי מה ילדים וילדות יכולים ומצופה מהם לעשות, וריכוך החלוקות החדות בין תעסוקת בנים ובנות.ביצוע הפעילות: איזור התעשיה או "המפעל - אנחנו מציעות ליצור בגן איזור חדש – הרחבה של "פנת הנגרות" – שכולל כלי עבודה אמיתיים מסוגים שונים (מוקטנים ובטיחותיים – על פי שיקול דעתה של הגננת), וחומרי גלם שונים לבנייה והפעלה. אפשר לקרוא לו איזור התעשייה או "המפעל". באיזור יוצבו כלי נגרות לילדים, מכשירי אלקטרוניקה ישנים לפירוק והרכבה, צינורות מתכת ופלסטיק עם הברגות, כך שניתן לחבר ביניהם, מפתחות צינורות, מברגים ועוד. איזור מהסוג הזה ייתפס על פי רוב כשטח של הבנים. יהיה צורך להשקיע מחשבה יצירתית בדרכים ליצור מוקדי משיכה לבנות באיזור הזה, כדי לעודד אותן לעבוד ולבנות בו. נראה לנו חשוב מאוד לאפשר לבנות את תחושות ההישג, השליטה המדוייקת והעוצמה שקביעת מסמרים בעזרת פטיש אמיתי (קטן) יכולה לגרום, לדוגמה. דוגמאות ציוד לאיזור "המפעל":חלקי עץ רך יחסית מגדלים שונים, משקפי מגן, פטישים קטנים אמיתיים , מסמרים בגדלים שונים , לוחות רכים לעבודה עם מסמרים, דבק עץ, מסורים קטנים, מצבטים לקיבוע העץ בזמן נסירה, מקדחי יד, מברגים, ברגים, צירים וידיות, חרוזים צבעוניים שניתנים להשחלה על מסמרים, גזרי לבד ובדים אחרים להדבקה או קיבוע במסמרים, חלקי פלסטיק צבעוניים להדבקה, מכשירים אלקטרוניים וחשמליים ישנים לפירוק, צינורות בעוביים שונים עם הברגה לחיבור ופירוק, צינורות פלסטיק צבעוניים לחיבור ופירוק, מברגים, פליירים. אפשר להתקין באיזור הזה "שעון" מדומה שילדות וילדים מעבירים בו כרטיס עובד/ת.
תיבת הפתעות - גם באיזור הזה אפשר להשתמש בעקרון של "תיבות הפתעות" תקופתית. מדי פעם הגננת תכניס חומרים וכלי עבודה מתחום עיסוק חדש. הוא יכול להפוך למשל, זמנית, לקונדיטוריה שנאפות ומקושטות בו עוגות דמיוניות (הנבנות למעשה מקרטון, חלקי עץ, פלסטלינה, בד, צבע ועוד). מלבד משיכת הבנות למשחק באיזור, הוא יכול להפוך את האיזור "הגברי", שמזוהה עם מכונות ועבודת כפיים, לאיזור יותר "נשי" שמתרחש בו בישול, הכולל חמרים רכים ואוכל דמיוני. משחק שיוויוני במפעל - * תוך כדי משחק באיזור המשפחה, אפשר להעיר שגם הרבה נשים עובדות במפעלים ומפרנסות את המשפחות שלהן * תוך כדי ציור או כיור אפשר להציע, למשל, לקבוע את הציור על קרשים או לשלב בין פסל החימר ומבנה מעץ * תוך כדי משחק דרמטי אפשר להודיע למשל לילדה שעוסקת בכבאות שצריך לחלץ חתלתול שנתקע על מרזב באיזור המפעל * תוך כדי בנייה בקוביות אפשר להציע לצאת למפעל ולבנות מתקן שישתלב בבניין * אפשר להציע למשחקים באיזור המשפחה להכין ארוחה למי שעובד במפעל ו"לנסוע" למפעל עם האוכל * אפשר להציע למי שעובד במפעל להזמין פיצה ממי שמשחק בפיצריה באיזור המשחק הדרמטי.
איזור תצוגת הטבע - בתצוגת הטבע אפשר להציג בין היתר בעלי חיים דו-מיניים כגון חלזונות ושלשולים ולדבר על תכונת הדו-מיניות שלהם בתור הבהרה שקיימות אפשרויות שונות של חלוקות בין מינים מלבד חלוקה ברורה לשני מינים. אפשר להביא מוצגים שונים שמזמנים שיחות טבעיות ונינוחות על מיניות בעלי חיים. זה יציע ערוץ נוסף להעביר את המסר שהבדלים בין המינים אצל בני אדם הם הבדלים אנטומיים אבל הם לא מוכרחים להיות התנהגותיים או לחייב חלוקה בין עיסוקים "גבריים ונשיים". קירות אחרים בגן תמונות אחרות
מטרת הפעילות: יצירת תמיכה ויזואלית למאצמץ לשנות חשיבה והתנהגות סטריאוטיפית של בנים ובנות. ביצוע הפעילות: רצוי להשתדל להציג מספר שווה של גברים ונשים, בנות ובנים בתמונות ובפוסטרים שאת בוחרת לתלות. אנחנו חושבות גם שחשוב להציג תמונות של בנות ובנים, נשים וגברים אמיתיים ואפשריים. דוגמאות של תמונות שאפשר להציג: גברים ובנים מטפלים בילדים ותינוקות, גברים ובנים עוסקים בעבודות בית, נשים ובנות עוסקות בספורט ובעבודה פיזית, נשים קשישות עוסקות בעבודה מאומצת (למשל בגינה) או נוהגות במכונית, גברים קשישים מבלים בחברת ילדים קטנים, משפחות בעלות מבנה מסורתי ומבנה בלתי-מסורתי בעיסוקים משפחתיים שונים כגון טיול, פיקניק, קניות, עבודה משותפת, ילדות שנראות חזקות ונועזות ולא רק חמודות, ילדים שנראים עדינים ופגיעים ולא רק חזקים, ילדות מנהיגות, ילדות וילדים שמשתפים פעולה. דוגמאות של סיטואציות סטריאוטיפיות שאפשר לשקול האם להשתמש בתמונות שלהן כדי לבנות שיחה ביקורתית, או האם להימנע מתליית תמונות שלהן בגן: בנות או נשים (או נסיכות מהאגדות) שמצפות לעזרה מבנים או גברים מושיעים, בנות בבגדי נשף או בגדים "נשיים" מתקתקים, בנים בלבד בבגדי ספורט, בנות או נשים בלבד בוכות, בנים או גברים בלבד כגיבורים, בנים או גברים בלבד בתחרות, בנות או נשים בלבד כקהל צופים סביל.
גן חוקר וצופה
תצפיות ומשמעותן מטרת הפעילות: פתוח מודעות של הגננת והילדים לחלוקת המרחב ואופני המשחק בחלוקה על פי מגדר. ביצוע הפעילות: אפשר לנהל תצפיות בשני שלבים או בבת אחת, כראות עיני הגננת. אם תבחרי בתצפיות בשלבים, השלב הראשון הוא תצפיות של הגננת והסייעת. במשך כמה ימים, תעקבו אחרי ילדות וילדי הגן בזמן המשחק החופשי בחצר, כדי לאסוף נתונים מרחביים על המשחק שלהם. בעקבות תצפית של 10-15 דקות לפחות מידי יום, נסו לענות (אם בכתב ואם בעל-פה, בשיחה ביניכן) על שאלות כגון: - באיזה מסלולים הבנים נעו בזמן המשחק בחצר? - כמה בנים השתתפו בתנועה? - באיזה מסלולים הבנות נעו בזמן המשחק בחצר? - כמה בנות השתתפו בתנועה? - האם יש חלוקה ברורה בין קבוצות של בנים וקבוצות של בנות בזמן המשחק? - בהנחה שיש חלוקה כזאת: איזה שטחים המשחקים של הבנים כיסו או צרכו? בערך כמה זמן הם נמשכו? איזה שטחים המשחקים של הבנות כיסו או צרכו? בערך כמה זמן הם נמכשו? מה היחס בין הגדלים של השטח "של הבנים" והשטח "של הבנות"? איזה סוגים של תנועות וקולות אפיינו את המשחק של הבנים? איזה סוגים של תנועות וקולות אפיינו את המשחק של הבנות? - האם היו בנים שהצטרפו לתנועה של הבנות ו/או להיפך? - האם היו משחקים משותפים? - איזה שטח הם תפסו? - כמה זמן הם נמשכו? - איזה תנועות וקולות אפיינו משחקים משותפים של בנים ובנות? בשלב השני , או במקביל לשלב הראשון, אפשר לשתף ילדים וילדות בתצפיות. הגננת תבקש מכמה ילדות וילדים לצפות במשחק ולחשוב על חלק מהשאלות. הגננת תבקש מהם לספר לכל הילדים על התשובות שלהם, ותשוחח עם הילדים על החלוקה הנהוגה, תוך הדגשת העובדה שמדובר במנהגים חברתיים שיוצרים חלוקה שרירותית. בהמשך אפשר להשתמש בשאלות דומות להסתכלות על פעילויות אחרות בסביבה של הילדים – למשל על חלוקת מגרשי הספורט בבתי הספר ובשכונה; למי הם "שייכים", למה הם מיועדים, מי משחק בהם בדרך-כלל, האם השטח משמש בנים ובנות באותה מידה, ועוד. גן משחק אחרת בחצר
שינוי דפוסי משחק מטרת הפעילות: שינוי יזום בדפוסי המשחק הקיימים בחצר. ביצוע הפעילות: הגננת יכולה ליזום משחקי ריצה מאורגנים, שמשתפים בהם בנים ובנות בתפקידים זהים. לדוגמה: ריצה אחרי "מנהיג/ה " שמובילה את "העדר" – ילד או ילדה רצים בראש ומצרפים תנועה נוספת (ביד או בראש, למשל) וכל השאר מחקים אותם. כעבור זמן קצוב, "המנהיג/ה" מתחלפת. הגננת תמנה את "המנהיג/ה" ותקפיד למנות בנות ובנים במספרים שווים. הגננת יכולה לעקוב אחרי התפתחות של משחקים בחצר, להעיר על האופן בו הם משתפים בנים ובנות, ולהציע שינויים חלקיים כדי שבנים ובנות יקחו בהם חלק שווה. לדוגמה: אפשר להציע לשתף קבוצה של שלוש ילדות שמעוניינות בכך במשחק תופסת של שלושה בנים. לדוגמה: אפשר להציע גירסה פחות כוחנית וצעקנית של משחק דרמטי מסויים של קבוצת בנים, להציע תוספת וגיוון של התפקידים שממלאים במשחק, כדי ליצור בו מקום ועניין גם לבנות וגם לבנים פחות כוחניים. לדוגמה: אפשר לעודד בנות שיושבות בארגז החול להתנועע בחצר בדרכים שונות שממשיכות להתייחס "ולבקר" בארגז החול שהן מרגישות בו נוח: ללכת בספירלה שמתרחקת ומתקרבת חזרה לארגז החול, נניח בחיפוש כמה שיותר קישוטים למבני החול שהן בונות; ליצור "שרשרת" של בנים ובנות מסביב לארגז, לכנס את "השרשרת" בבת אחת, כשהילדים נכנסים לארגז בקבוצה צמודה, ולפרוס אותה שוב, כשהילדים מתרחקים זה מזה.
יצירת פעילות אחרת בחצר
מטרת הפעילות: גיוון פעילויות החצר בעשייה שהיא ניטרלית מבחינה מגדרית. ביצוע הפעילות: הפעילויות הבאות אינן מזוהות מגדרית, ועשויות להיות אטרקטיביות לכולם: צביעה בגואש של סדין לבן גדול שנתלה על הגדר. אריגת שאריות של בדים בסבך הגדר. צביעה והכנת "בית" מקופסת קרטון גדולה של מקרר או מכונת כביסה. משחק בגלילים משומשים של בד. דמוי צביעה של קיר עם דלי מים ומברשות צביעה יצירת מפלצת ענקית בחצר מקרטונים וחומרים אחרים. יצירת מסלול מכשולים משחקי ספורט היתוליים מוסיקה וריקודים
מבוגרים משחקים מטרת הפעילות: הצבת דוגמאות לחיקוי עבור הילדים והילדות ביצוע הפעילות: הגננת ו/או הסייעת יכולה להציב מודל חיקוי חשוב בחצר הגן, כאשה שבוחרת לפעמים לרוץ, לקפוץ, אפילו לטפס על מתקנים וכד'. העיסוק שלה בפעילויות כאלה בתור אשה מבוגרת (שתהיה כנראה משעשעת בהתחלה, ואולי נבוכה) תבליט את חופש הבחירה המוצע לילדים וילדות לחרוג מתוך מגבלות מקובלות ומהרגלים, בפעילות הגופנית שלהן/ם. כדי להציב מודל כזה, חשוב שהגננת תבחר לפעמים להשתלב פיזית במשחק של הילדים. בין היתר הגננת והסייעת יכולות: - לשחק בכדור עם הילדים והילדות; - לשחק בכדור (כדורגל למשל) עם הילדות בלבד, תוך הדגשה שהן חורגות ביחד מהגבולות המקובלים ושזו המטרה, לצד הנאה פשוטה; - לשחק עם הילדים או עם הבנות בלבד בכדור רך ופחות מאיים; - לשחק משחקי דילוג, ריצה וכד' עם כולם או עם הבנות לבד; - לשחק עם הילדים או עם הבנות בלבד משחקים שעושים שימוש בחבל או באביזרים אחרים (למשל: שלוש מקלות). - אפשר גם להזמין אמהות ואבות ליזום פעילויות בחצר שהן פיזיות, משחקי ספורט, ריקוד וכד' ומיועדות לכולם. מקורות שהסתמכנו עליהם: - ברברה ארנרייך ואנט פואנטס, נשים בקו הייצור העולמי, הוצאת ברירות, 1987, עמ' 7-9; 18-22. - איריס ג'רבי, המחיר הכפול: מעמד האשה בחברה הישראלית ושירות הנשים בצה"ל, הוצאת רמות – אוניברסיטת תל-אביב, 1996, עמ' 15-29. - רלמזלי, מ הפות של בנות מפות של בנים", משקפיים מס' 27, אוקטובר 1997, הוצ' מוזיאון ישראל וידיעות אחרותנות, עמ' 48-49. - טובי פנסטר, "תכנון עירוני, קהילתי ותעסוקתי", בתוך: נשים בישראל: מידע, נתונים ופרשנות, הוצאת שדולת הנשים בישראל, 1996, 102-103. - אריאלה פרידמן, באה מאהבה: איטנטימיות וכוחו בזהות הנשית, הוצאת הקיבוץ המאוחד-קו אדום, 1996, עמ' 15-26. - לילי רתוק (עורכת), "אגדת בת-המלך הכלואה", בתוך: הקול האחר: סיפורת נשים עברית, הוצאת הקיבוץ המאוחד/ספרי סימן קריאה, 1994, עמ' 276-277. - משחק סוציודרמטי בגן {וידאו] קלטת מס' 724, ספרית הוידיאו, סמינר הקיבוצים שרידן ד. מרי, משחק ספונטני בילדות המוקדמת, 1996 - Martin, Karin A. 1998. “Becoming a Gendered Body: Practices of Preschools.” American Sociological Review 63. pp. 494-511. (תקציר תרגום עברי, מאת תמר שפירא). Slade, Arietta, Wolf, Dennie Palmer, ed. Children at play, Oxford University Press, New York 1994 - נ. גבע, "הבסיס הסטיריאוטיפי בזהותם של נערים", מתוך: הגיל הלא רגיל, עורך: א. זיו, הוצאת פפירוס, 1989. - דפנה למיש, "בית ספר כזירת היאבקות: מקומה של תוכנית WWF בחיי ילדים בחינוך היסודי", דברים אחרים, 1 (1), 1997, עמ' 116-132. - סימון דה בובואר, המין השני, ספר שני, הוצאת בבל, תל-אביב, 194נדפס ב-2001. - אריאלה פרידמן, "על פמיניזם, נשיות וכוח של נשים בישראל", בתוך: מין מיגדר פוליטיקה, עורכות: דפנה יזרעאלי, אריאלה פרידמן, הנרייט דהאן-כלב, חנה הרצוג, מנאר חסן, חנה נוה, סילביה פוגל-ביז'אוי, הוצאת הקיבוץ המאוחד קו אדום, 1999, עמ' 43-46.