גליה זלמנסון לוי
הקורס עוסק בחינוך, למידה והוראה בהקשרים קבוצתיים, חברתיים ופוליטיים. הקורס כולל הדרכה משותפת, פגישות אישיות ועבודה מעשית. בקורס ילמדו פרקטיקות מגוונות תוך כדי התנסות. בכל המפגשים תהיה האופציה להעלות דילמות, רעיונות וחוויות מהעבודה המעשית. כל מפגש יכלול מרכיב כלשהוא של כתיבה שיוגדר במשותף עם הסטודנטיות. בקורס ילמדו גישות חינוכיות שונות, ובעיקר הפדגוגיה הביקורתית. הקורס יכלול התנסות בעבודה במחשב. כל סטודנט/ית ישובצו לעבודה מעשית במשך 4 שעות שבועיות. מקום העבודה ותוכנית העבודה יקבעו במשותף עם הסטודנטים שיקבלו הדרכה על עבודה זו.
מטרות הקורס הן להעמיק את החשיבה הביקורתית ודרכי היישום שלה בעבודה החינוכית, לזהות את טיפוס התלמיד והמורה שבכל אחד ואחת, ולהרחיב את הפרקטיקות הפדגוגיות שיישומו בבית הספר, הן בתכנים הן ברצף שלהן, והן ביכולת להעריכן ולשפרן. מטרה נוספת היא המשך גיבוש קבוצת הלמידה ותהליכי העבודה החברתיים שבה.
הציר המרכזי של הקורס הוא חיי היומיום של בית הספר במובנים מגוונים תוך חיבור בין המציאות לעקרונות הפדגוגיה הביקורתית: הוראת קרוא וכתוב, קריאה וכתיבה בגילאים שונים, חשבון ומתמטיקה, מנגנונים משמרים ומשנים בבית הספר, תוכניות לימודים, פתוח נושא ותוכנית פעילויות בנושא, כיתה כקבוצה חברתית, חגים וטקסים , הורים וקהילה. במהלך הקורס יתקיים מפגש של רעיונות עם כתיבה של הוגים חינוכיים מרכזיים, ונלמד במשותף מהנסיון ההדדי של הלומדים והלומדות בקורס.
תוכנית הקורס תיבנה בתהליך משותף כחלק מהלמידה בקורס בשיעורים הראשונים.
התוכנית תכלול גם מכלולי למידה אישיים שיבנו על ידי כל אחד לעצמו, בנושאים רלוונטים.
התוכנית המפורטת תוצג לאחר שתגובש במשותף.
דרכי ההוראה בקורס יהיו מגוונות: הפעלות ומשחקים, עבודה קבוצתית ועבודה אישית, צפיה בסרטים, סיורים, הרצאות ויצירת ידע בקבוצה, דיונים, קריאה וניתוח טקסטים, למידת עמיתים, למידה מקוונת, ניתוח מקרים, יצירה
כל משתתף/ת בקורס מחויבים בקריאה ובכתיבה על הקריאה. המתכונת תיקבע במשותף עם הסטודנטים במהלך הקורס. במהלך הקורס כל משתתף/ת ייקחו על עצמם הפעלה של הקבוצה כולה, במתכנות שיבחר. במהלך הקורס יבנו משתתפי הקורס נושא להפעלה בכיתה, עם פי עקרונות הפדגוגיה הביקורתית. בסיום הקורס יבחרו המשתתפים אחד מהנושאים בהם עסקו במהלך השנה, וירחיבו את העיסוק בו ברמת היישום, ברמת החקר, ברמת התיאוריה. נושא זה יוגש כעבודה כתובה. במהלך השנה ידווחו הסטודנטים על מהלך ההתפתחות במסלול הלמידה האישי. אופן הדיווח יבחר על ידי הסטודנטים. עמידה בתנאי העבודה המעשית על פי קריטריונים שיקבעו במשותף עם הסטודנטים. במהלך העבודה המעשית יקיימו הסטודנטים והסטודנטיות יומן עבודה בו יכתבו מערכי השיעור ומשוב לאחר הפעילות.
ההערכה בקורס תהיה על פי חובות הקורס שהוגדרו. דרכי ההערכה המפורטות יקבעו במהלך הקורס עם המשתתפים /ות.
הוכנה מקראה לקורס. ניתן לרכוש את המקראה במכללה.
ניתן לקרוא את המאמרים במקור בספריה.
המקראה הינה קריאה בסיסית הכרחית.
במהלך הקורס, על פי התוכנית שתגובש, ובמסלולי הלימוד האישיים, יהיו הפניות נוספות לקריאה.
תוכן העניינים:
1. מאת יאנוש קורצ'אק , מתוך כתבים פדגוגים
עמודים: 30 – 1
2. ערכים ופוליטיקה בתוכניות לימודים , מאת לנדון בייר ומיכאל אפל. מתוך: להתנסות מחדש בשגרתי בדרך לא שגרתית, עורך: נתן גובר
עמודים: 39 – 31
3. אלים שיכולים לשרת , מאת ניל פוסטמן, מתוך: קץ החינוך.
עמודים: 40-51
4. מדיניות, מטרות ותוכניות לימודים מאת מאג'ד אלחאג' מתוך: חינוך בקרב הערבים בישראל.
עמודים: 66 – 52
5. מבנה ושיטתיות בחינוך המשחרר, מאת אירה שור פאולו פרירה, מתוך: פדגוגיה של שחרור.
עמודים: 77 – 67
6. הוראת ספר יהשוע והכיבוש, מאת גליה זלמנסון לוי, מתוך: מיליטריזם בחינוך עורכת חגית גור זיו. עמודים: 78-85
7. אידיאולוגיית הטיפוח, מאת שלמה סבירסקי, מתוך: החינוך בישראל מחוז המסלולים הנפרדים.
עמודים: 103 – 86
8. פרה היסטוריה של השפה הכתובה, מאת לב ויגוצקי , מתוך: מחשבה ותרבות
עמודים: 119 – 104
9. הוויכוח על שיטות הוראת הקריאה בראיה של הפדגוגיה הביקורתית, מאת חגית גור בשיתוף רוברטו ברות', בתוך: אי שיויון בחינוך בעריכת דפנה גולן עגנון
עמודים: 134 – 120
10. אוריינות ולמידה שיתופית - בירור מושגי, מאת רחל הרץ לזרוביץ ברוריה שדל , מתוך: אורינות בלמידה.
עמודים:150 – 135
Reading the world with math , by Marilyn Frankenstein,
from: Rethinking Mathematics
עמודים: 162 - 151
Mathematics, Culture, and Authority, by Munir Fasch, from: Ethnomathematics
עמודים: 171 - 162
13. ראגאמופין סטייל: מוזיקה שחורה כמשאב תרבותי, מאת מלכה שבתאי, מתוך: רגאיי וראפ.
עמודים: 198 - 172
14.העצמה כפרקטיקה מקצועית. מאת אלישבע סדן, מתוך: העצמה קהילתית
עמודים: 206 – 199
15.יישומים חדשים ל" מסר האני ", מאת ד"ר תומאס גורדון , מתוך: הורות יעילה
עמודים: 213 - 207
16.יחסי הורים בית ספר מנקודת מבט של החינוך הביקורתי, מאת חגית גור, גליה זלמנסון לוי, מתוך: החינוך וסביבו.
- 214