ד"ר נעמי יוספסברגתקציר
זה שיעור המשך לשיעור על זכויות האדם, ובו נמקד את מבטנו על אוכלוסיה מוחלשת אחת - הילדים והילדות.
השיעור מהווה הזדמנות כפולה למורים ולמורות לעתיד:
1. להכיר את הרשימה המקובלת של זכויות הילד והילדה, ולתרגל ניתוח אירועים מהפרספקטיבה של זכויות הילד והילדה.
2. לברר ולהפעיל דרכים דידקטיות שעשויות ליצור מחויבות כלפי ערכים בכלל, וכלפי זכויות הילד והילדה בפרט, בכל מקצועות הלימוד, לכל האוכלוסיות בגיל בית הספר היסודי.
מטרות הקורס
מסיימי/ות הקורס:
* יכירו את הרשימה המקובלת של זכויות הילד והילדה ויבינו כיצד היא קשורה לרעיון של זכויות האדם כזכויות של כל יצור אנושי באשר הוא.
* יכירו את האמנה בדבר זכויות הילד, את ההסדרים החוקתיים והחוקיים ליישומן במדינות העולם, ואת ההסדרים למימושן בישראל באמצעות שלוש רשויות המדינה (המחוקקת, המבצעת והשופטת).
* יבינו את ההשפעה האפשרית של גורמים חברתיים, תרבותיים ופוליטיים על מימוש זכויות הילד והילדה.
* יוכלו להתבונן במציאות היומיומית, במעגלי החיים השונים, דרך "משקפיים של זכויות האדם", ולנתח ב"שפת זכויות האדם" דילמות הקשורות במימושן.
* יוכלו לנתח עשייה חינוכית ולימודית בבית הספר היסודי ב"משקפיים של זכויות הילד והילדה".
* יפתחו רגישות לזכויות הילד והילדה בהקשר ההוויה הבית-ספרית.
* יוכלו לתכנן הוראה של זכויות הילד וחינוך למחויבות להן במסגרת עבודת ההוראה.
הנושאים
זכויות הילד והילדה להלכה
1. מהי תפיסת הילדות שבבסיס הרעיון שראוי שיהיו לילדים ולילדות זכויות באשר הם יצורי אנוש?
2. האמנה בדבר זכויות הילד, ודו"ח ועדת רוטלוי לבחינת הישום של הזכויות.
3. זכויות הילד והילדה כזכויות יחסיות: התנגשויות אפשריות בין זכויות הילד והילדה לבין עצמן, וביניהן לבין אינטרסים וערכים קולקטיביים של החברה – ניתוח מקרים.
4. התכניות הבינלאומיות לחינוך למחויבות לזכויות האדם בכלל, ולזכויות הילד והילדה בפרט.
זכויות הילד והילדה למעשה: המצוי והאפשרי
5. מה אומרים לנו המספרים ?– מצב זכויות הילד והילדה במקומות שונים בעולם, ובישראל, במעגלי החיים השונים.
6. תפקידו של האינטרנט בקידום זכויות הילד והילדה.
7. הוראת זכויות הילד והילדה במקצועות הלימוד השונים, וחינוך למחויבות להן, בבית הספר היסודי, בדרכים ההולמות את הפדגוגיה הביקורתית.
8. אקטיביזם של ילדים וילדות בגיל בית הספר היסודי לקידום זכויות האדם.
דרכי הוראה
דרכים רבגוניות של למידה שיתופית. הרצאות אורח/ת.
חובות
עבודה המבטאת חשיבה.
העבודה אינה חייבת להיות כתובה. אפשר ומותר להציג חשיבה במגוון דרכים יצירתיות.
הערכה
25% - השתתפות פעילה והתכוננות לשיעורים
75% - עבודה
ביבליוגרפיה
המקורות שלהלן הם מקורות בסיסיים בלבד. מקורות נוספים יינתנו במהלך הקורס לפי הענין.
מקורות מידע
1. אלמוג, שולמית (1997), זכויות של ילדים, ירושלים: הוצאת שוקן.
2.ביטחון סוציאלי: כתב עת בנושאי רווחה וביטחון סוציאלי, גליון מס' 63, דצמבר 2002.
כל הגליון הזה מוקדש לנושא: "ילדים, ילדות וזכויות הילד.
3. דוחות "הוועדה לבחינת עקרונות היסוד בתחום הילד והמשפט ויישומם בחקיקה", שהוגשו לשר המשפטים, ומצויים באתר של משרד המשפטים:
http://www.justice.gov.il/MOJHeb/Subjects/HavadLezhuyotHayeled.htm
4. כתובת האתר של אב"י – האגודה הבינלאומית לזכויות הילד – ישראל: http://www.dci.org.il/
באתר ניתן למצוא גירסה מפושטת של האמנה בדבר זכויות הילד והצעות להפעלות ללימוד הזכויות.
5. אתר "מתחרה" לאתר של אב"י הוא האתר של הסניף הישראלי של הארגון הבינלאומי לזכויות ילדים - "יוניסף" - שכתובתו: http://www.my-rights.org.il/
6. על זכויות הילד/ה בבית-הספר ניתן ללמוד גם מאתר "הקו הפתוח לפניות תלמידים" במשרד החינוך: http://www.education.gov.il/kav_patuach/zchuyot.htm
7. המשפט: כתב עת לענייני משפט, בית הפסר למשפטים, המסלול האקדמי, המכללה למינהל, גליון מספר 22, יולי 2006.
כל הגליון מוקדש לנושא: "זכויות הילד".
8. על ניצול מיני של ילדים ושל ילדות לצרכי מסחר -
http://www.ecpat.net/eng/index.asp
9. על עבודת ילדים וילדות -
http://www.globalmarch.org/
10. על שימוש בילדים ובילדות לפורנוגרפיה באינטרנט -
http://www.cyber-rights.org/reports/interdev.htm
מקורות על אקטיביזם של ילדים ושל נוער לקידום זכויות האדם והילד
1. על פעולות של נוער במסגרת יוניסף:http://www.unicef.org/voy/
2. אתר של נוער בגיל חטיבת ביניים, שפועל נגד עבדות ילדים:
http://www.mirrorimage.com/iqbal/
3. אתר של קבוצת ארגונים, שמטרתה יצירת קשר בין נוער בכל העולם, בין השאר לסיוע לילדים ולנוער במצוקה בארצות מתפתחות:
http://www.friendshipthrougheducation.org
4. אתר ובו מגוון סיפורי יוזמות של נוער:
http://www.youthventure.org
5. אתר של ארגון נוער בינלאומי לסיוע לנוער בארצות מתפתחות:
http://www.freethechildren.com